Solutii

Doar maşinile electrice vor fi acceptate

4
min
6/7/2023

Altele vor fi interzise.

Folosirea maşinilor şi a camionetelor reprezintă una dintre cele mai mari surse de poluare în Europa, potrivit unui nou raport.

În România, ponderea emisiilor cauzate de vehiculele uşoare a înregistrat o creştere spectaculoasă: de la 6,5% în 2005 la 15% în 2020, potrivit studiului realizat de asociaţia de mediu 2Celsius.

Citeşte şi: Zonele cu emisii reduse „pot fi considerate restrictive”, dar conduc la „o viaţă mai bună” pentru români

În iunie 2022, guvernele ţărilor din Uniunea Europeană (UE) au decis să interzică vânzarea de autoturisme şi camionete noi cu motoare cu combustie internă până în 2035. Deşi România s-a opus obiectivului de a reduce emisiile complet până în 2035, ţara noastră va trebui să respecte legislaţia stabilită la nivel european.

„Pachetul ‘Pregătiţi pentru 55’ prevede o eliminare totală a emisiilor pentru vehiculele uşoare noi până în 2035. Mai precis, începând cu 2035 orice vehicul nou vândut în UE va trebui să aibă emisii zero, adică să fie alimentat doar de o baterie electrică, motorizările hibride fiind şi ele interzise”, a precizat raportul, intitulat „Tranziţia la vehicule electrice în România şi impactul ei socioeconomic”.

Citeşte şi: Dacă bucureştenii nu conştientizează pericolul, măsurile de restricţionare a traficului 'nu vor funcţiona'

„Bateriile electrice nu sunt singura soluţie tehnologică, hidrogenul fiind de asemenea o alternativă viabilă cel puţin în teorie. În momentul de faţă, este totuşi larg acceptată ideea că viitoarele vehicule uşoare cu emisii zero vor fi vehicule cu baterie”, a mai menţionat raportul.  

Majoritatea vehiculelor poluante nu vor mai fi pe străzi până în 2050

România are un parc auto mult mai vechi decât media UE: 16,9 ani faţă de 11,8 ani. Chiar şi aşa, decalajul dintre ţara noastră şi restul blocului comunitar nu poate fi foarte mare în ceea ce priveşte eliminarea vehiculelor poluante. La nivel european, se estimează că majoritatea vehiculelor poluante nu vor mai fi pe străzi până în 2050.  

Citeşte şi: Oraşele unde şoferii ar putea avea restricţii de acces sau taxe suplimentare din 2025

Potrivit estimărilor recente, producţia de vehicule uşoare cu motorizări pur electrice va creşte la nivel european de la sub un milion în 2021 la peste 8,6 milioane în 2028. În ceea ce priveşte procentul din totalul de maşini produse, acestea vor reprezenta 49% din total în 2028, faţă de doar 7,5% din total în 2021.

Mai mult, „ponderea motorizărilor pur termice ar scădea de la 68% la sub 4% în aceeaşi perioadă, iar vârful de producţie pentru motorizările hibride ar fi atins în 2026”, a arătat raportul.

Citeşte şi: Neneciu: „Nu avem date despre poluarea aerului, nu avem probleme”

Pe teritoriul UE, până în prezent, cota de piaţă a vehiculelor pur electrice noi a crescut de la 1,3% în 2018, la 10,3% în 2021.

În România, cota de piaţă a vehiculelor pur electrice noi a crescut de la 0,5% în 2018, la 5,2% în 2021, „o creştere impresionantă dar totuşi modestă faţă de situaţia de la nivel european”, conform experţilor de mediu.

Foto: Freepik