Stiri

ANALIZĂ Poluare cu 11,5 milioane de tone CO2 anual, de la mașinile pe motorină care circulă pe drumurile din România 

9
min
20/7/2022

Comisia Europeană și-a propus ca până în anul 2050 să reducă cu 90% emisiile de gaze cu efect de seră generate de sectorul transporturilor.

11,5 milioane de tone de dioxid de carbon. Atât lasă în urma lor autovehiculele care circulă anual pe drumurile naționale și autostrăzile din România. Centrul de Studii Tehnice Rutiere și Informatică (CESTRIN) a făcut publică o analiză care arată că anual se consumă pe drumurile românești o cantitate de 4,36 miliarde litri de motorină. 

Comisia Europeană și-a propus ca până în anul 2050 să reducă cu 90% emisiile de gaze cu efect de seră generate de sectorul transporturilor. Decizie agreată și de România prin Pactul ecologic european. 

Câtă motorină se consumă pe drumurile din România?

Centrul de Studii Tehnice Rutiere și Informatică, organismul tehnic al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, a inițiat un demers unic la nivel național prin realizarea unei analize privind determinarea analitică a consumului de carburant și de emisii poluante pe întreaga rețea de drumuri naționale și autostrăzi românești. 

Datele arată că consum zilnic de motorină pe rețeaua de drumuri naționale, inclusiv autostrăzi, este de aproximativ 11,94 milioane litri. Ceea ce înseamnă că anual se consumă în medie 4,36 miliarde de litri de motorină. 

Citește și: ANALIZĂ Ce secete a cunoscut Europa și care sunt scenariile pentru următorii 100 de ani

Dacă ar fi exclusă rețeaua de autostrăzi din România, consumul mediu de motorină anual pe drumurile naționale ar fi în medie de 3,9 miliarde de litri. 

„ 89,6 % din consumul de carburant total anual/ mediu zilnic se realizează pe rețeaua de drumuri naționale, exclusiv autostrăzi. Doar 10.4% din consumul de carburant total anual/ mediu zilnic este aferent autostrăzilor”, se menționează în analiza CESTRIN. 

Cât dioxid de carbon produce motorina consumată pe drumurile românești? 

CESTRIN a publicat până acum doar datele privind consumul de carburant. Partea cu poluarea urmează să fie prezentată ulterior. Însă, pe baza informațiilor publicate în Ghidul pentru conversie „emisii de gaze cu efect de seră”, realizat de Innovation Norway, am calculat cantitatea de dioxid de carbon rezultată în urma arderii celor 4,36 miliarde litri de motorină. 

Citește și: Groapa de gunoi ecologică din Pasul Mestecăniș, finanțată de UE în baza unor documente false 

Ghidul norvegian arată că un litru de motorină în sectorul transporturilor produce 2,64 kilograme de CO2. Astfel, rezultă că întreaga cantitate de motorină consumată pe drumurile naționale românești, inclusiv autostrăzi, produce zilnic nu mai puțin 31.521 de tone CO2.

Dacă înmulțim cu 365 de zile, rezultă că anual doar din consumul de motorină aferent traficului rutier se produce 11,51 millioane tone CO2. 

Interdicții pentru vehicule pe benzină sau motorină

Mașinile pe benzină și motorină nu vor fi interzise oficial în Uniunea Europeană din 2035. Statele membre al UE au probat acest plan al Comisiei Europene de a reduce la zero emisiile de CO2 la mașinile noi.

Dar, până atunci, mai multe orașe europene au limitat accesul mașinilor poluante în anumite zone ale orașelor. De exemplu, vehiculelor pe motorină le este interzis accesul în centrul orașului Hamburg dacă nu au Euro 6. În Stuttgart a fost introdusă restricția pentru vehiculele care nu au Euro 5. Măsuri asemănătoarea s-au luat mai luat în Franța și Austria. 

În Amsterdam s-a luat decizia de a elimina treptat mai multe tipuri de vehicule pe benzină și motorină pentru a reduce poluarea din oraș. Inițial s-a interzis accesul în centrul orașului al automobilelor diesel mai vechi de 15 ani.

Din acest an, măsura se aplică și în cazul autobuzelor. Începând cu anul 2025 zona va fi extinsă până la Autostrada 10, iar interdicția se va aplica pentru feribouturi, taxiuri, motorete și scutere. 

Sursa foto: Publci Domain Pictures