Stiri

Traficul din București, un factor de poluare constantă a mediului înconjurător

3
min
2/5/2022

80% din poluarea aerului din capitală vine din traficul infernal

Traficul este cea mai importantă sursă de degradare a calității aerului din Capitală arată Raportul de Cercetare privind Starea Mediului din București. Mai concret, 80% din poluarea aerului din metropolă vine din trafic. Ce se poate face? Specialiștii, dar și doi dintre primarii de sectoare, vin cu o serie de răspunsuri, ne informează wall-street.ro.

Activitățile din transporturi reprezintă cea mai importantă sursă de degradare a calității aerului din București, atât prin traficul în sine, cât și prin infrastructurile conexe, de pildă, parcările reduc din spațiile verzi, iar service-urile auto și vulcanizările pot fi surse de particule în suspensie, inclusiv cu metale grele. Aportul traficului rutier este de 90% din emisiile de monoxid de carbon, 59% din cele de oxizi de azot, 45% de compuşi organici volatili şi 95% din emisiile de plumb, arată raportul recent lansat în cadrul Platformei de Mediu pentru București.

Nu este de mirare, în condițiile în care în oraș circulă aproximativ 1,84 milioane de autovehicule, dintre care 1,5 milioane înmatriculate în București. 80% dintre acestea sunt autoturisme, dintre care peste jumătate au o vechime mai mare de 12 ani. Mai puțin de un sfert dintre mașinile personale pot fi considerate noi, cu o vechime mai mică de patru ani, iar 43% sunt pe motorină, conform datelor din același studiu.

Traficul din București, ”elefantul din mijlocul camerei”

Autorul raportului, Prof. Univ. Dr. Cristian Iojă de la Facultatea de Geografie a Universității din București, a răspuns întrebării puse de wall-street.ro despre aceste ”elefant din mijlocul camerei” care este traficul din Capitală. ”În ultimii 5 ani, parcul auto a crescut cu 30%. E clar că la nivelul populației nu se conștientizează că este o problemă. Soluțiile, populare sau nepopulare, trebuie să vină dinspre autoritățile publice. Cel mai simplu mod, din păcate, este taxarea. Dacă nu se conștientizează că vom ajunge să transformăm Bucureștiul într-un imens spațiu de parcare, o să continuăm să îngrășăm acest elefant din cameră până vom avea nevoie de un apartament mai mare pentru el”, a explicat autorul raportului.

Toate cele peste 1,8 milioane de autovehicule emit noxe în timpul funcționării, în cantități mai mari sau mai mici, în funcție de vechimea și starea vehiculului, tipul de combustibil utilizat și de existența unor sisteme de control al poluării. Iar la noxele emise prin procesele de ardere se adaugă cele asociate funcționării autovehiculului, cum ar particule de la cauciucuri, plăcuțele de frânare și ambreiaj, freoni de la sistemele de climatizare, aerosoli din spălarea parbrizului și chiar praful depus pe autovehicule.

”Ne învârtim în jurul cozii de atâta timp. Știm foarte bine că undeva la 80% din poluarea aerului în București vine din trafic, știm că traficul și mai ales autovehiculele parazitează spațiile publice, contribuie la degradarea spațiilor verzi, la formarea insulei de căldură. Soluția ține și de cetățean, și de autorități”, conchide profesorul Cristian Iojă.