Stiri

Standarde mai stricte pentru emisiile transportului public

2
min
14/5/2024

Autobuzele și camioanele vor trebui să își reducă treptat emisiile de noxe, pentru ca din 2040 reducerea să fie de peste 90%

egulamentul privind standardele de emisii de CO2 pentru vehiculele grele a fost oficial adoptat de Consiliul European, conform Agerpres, citată de wall-street.ro. Acesta stipulează că, începând cu 2040, majoritatea camioanelor vândute în UE trebuie să fie fără emisii poluante.

Obiectivul actual pentru 2025 rămâne neschimbat, presupunând o reducere cu 15% a emisiilor pentru camioanele grele cu o greutate de peste 16 tone. Însă, în conformitate cu obiectivele climatice ale UE pentru 2030 și ulterior, regulamentul introduce și noi obiective: o reducere a emisiilor cu 45% începând cu 2030, o reducere a emisiilor cu 65% începând cu 2035 și o reducere a emisiilor cu 90% începând cu 2040.

În prezent, majoritatea camioanelor din Europa funcționează pe motorină, producând emisii de gaze cu efect de seră și poluanți asociate cu cancerul pulmonar și bolile respiratorii. Vehiculele grele reprezintă un sfert din emisiile generate de transportul rutier al Europei.

Emisii zero pentru autobuzele urbane

De asemenea, noile norme impun ca 100% dintre autobuzele urbane noi să aibă emisii zero până în 2035, stabilind un obiectiv intermediar de 90% pentru această categorie până în 2030. Autobuzele interurbane vor fi exceptate de la acest obiectiv, fiind considerate autocare în ceea ce privește reducerea emisiilor.

Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) a descris politica UE drept cea mai ambițioasă din lume, subliniind că atingerea acestor obiective va depinde de existența a 50.000 de puncte publice de încărcare adecvate pentru camioane până în 2030.

Regulament aprobat de statele UE și de Parlament

Regulamentul privind standardele de emisii de CO2 pentru vehiculele grele a fost aprobat atât de țările UE, cât și de Parlamentul European, urmând să fie semnat și publicat în Jurnalul Oficial al UE. Va intra în vigoare la 20 de zile după publicare.

Adoptarea finală a avut loc în ciuda opoziției recente din partea Germaniei și a parlamentarilor europeni de centru-dreapta, care au cerut permisiunea continuării vânzării de camioane cu motoare pe combustie și după 2040. Conform unui oficial european citat de Reuters, la vot s-au opus doar Italia, Polonia și Slovacia, în timp ce Cehia s-a abținut.