Smart City

Ce este un „oraş de 15 minute”? Deşi are multe beneficii, ideea a născut multe conspiraţii

4
min
16/3/2023

În ciuda numeroaselor beneficii pe care oraşele de 15 minute le au asupra oamenilor şi planetei, conceptul a devenit un subiect controversat din cauza teoriilor conspiraţioniste care au apărut în mediul online.

Conceptul de planificare urbană presupune ca oamenii să locuiască la o distanţă mică de mers pe jos sau cu bicicleta de tot ceea ce au nevoie.

Acest tip de oraşe nu face decât să urmeze sfatul directorului programului ONU pentru mediu, Erik Solheim, care a spus că „trebuie să punem oamenii, nu maşinile, pe primul loc în sistemele de transport”.

Urbanistul Carlos Moreno din Paris a discutat despre concept în timpul conferinţei ONU privind schimbările climatice, COP21, din 2015, după ani de cercetare privind optimizarea vieţii în oraş.

„Oamenii ar trebui să poată trăi esenţa experienţei urbane, adică accesul la locul de muncă, locuinţă, hrană, sănătate, educaţie, cultură şi timp liber” pe raza unei plimbări de 15 minute cu bicicleta sau pe jos, a explicat profesorul de la Universitatea Panthéon-Sorbonne.

„Ceea ce încercăm să spunem este că nu ar trebui să construim noi locuințe de unde oamenii sunt nevoiţi să conducă maşina pentru a cumpăra o sticlă de lapte, să meargă la şcoală sau la medic, din cauză că nu există magazine, şcoli sau cabinete medicale în apropiere”, a spus activistul britanic pentru ciclism Tom Jones pentru euronews.com.

Jones, care are patru copii, a spus că un cartier construit inteligent pe principiul celor 15 minute i-ar elibera pe cei mici de a fi ostatici în casă din cauza tuturor oamenilor care merg cu maşina pentru mai puţin de doi-trei kilometri şi o fac cu viteză în zonele rezidenţiale.

Pe lângă confortul, siguranța și beneficiile sociale, există beneficii clare pentru mediu ale reducerii călătoriilor cu mașina, inclusiv reducerea poluării aerului și extinderea spaţiului verde.

„De ce o stradă zgomotoasă și poluată trebuie să fie o stradă zgomotoasă și poluată?”, a întrebat Moreno, adăugând: „De ce nu poate fi acea stradă o grădină înconjurată de copaci?”

În Anglia, Primăria oraşului Oxford a aprobat conceptul de oraş de 15 minute în Planul local pentru 2040 publicat în septembrie, cu scopul de a reduce traficul.

Însă o reţea internaţională de oameni care neagă existenţa problemelor climatice a portretizat-o într-o manieră negativă,  iar pe reţelele de socializare au început să apară tot mai multe postări care spun că un astfel de oraş reprezintă un sistem de supraveghere şi control al cetăţenilor, care i-ar restricţiona la a rămâne pe o rază de 15 minute de casele lor.

Din această cauză, consilierii locali din Marea Britanie au început să primească mesaje abuzive şi s-au simţit forţaţi să facă declaraţii publice care explică de ce respectivele postări dezinformează.

Foto: Adobe Stock