Solutii

Inteligența Artificială folosită pentru verificarea transporturilor de lemn din România

5
min
17/4/2024

Tehnologia inteligenței artificiale va fi întărită de informații furnizate de imagini din satelit.

Ministerul Mediului va recurge la servicii bazate pe Inteligența Artificială (AI) pentru verificarea avizelor de transport pentru masă lemnoasă și a fotografiilor asociate, încărcate în aplicația SUMAL 2.0, a anunțat ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Mircea Fechet, în cadrul unei conferințe de presă transmisă de wall-street.ro

Oficialul a explicat că această decizie vine în urma volumului imens de date încărcate în sistem, care este extrem de dificil de verificat manual în întregime.

”Doar în luna noiembrie a anului 2023 au fost emise peste 400.000 de avize de transport. Dacă înmulţim fiecare aviz cu un număr de patru fotografii, aşa cum spune legea, asta înseamnă că discutăm într-o singură lună de peste 1,6 milioane de fotografii. Imaginaţi-vă ce înseamnă 1,6 milioane de click-uri şi ce înseamnă ca o persoană să verifice, să se uite fizic, la 1,6 milioane de fotografii. Fără îndoială, e un efort care depăşeşte cu mult capacitatea Ministerului Mediului, capacitatea Gărzilor Forestiere, capacitatea Gărzii Forestiere Naţionale. Am întrebat colegii cât ar dura, totuşi, şi să presupunem că, în 3 minute, verificăm un aviz, un termen mediu. Colegii mi-au spus că, pentru a evalua în timp real toate aceste avize, am avea nevoie de 125 de oameni, care de dimineaţa şi până la sfârşitul programului să nu facă nimic altceva. În condiţiile în care Garda Forestieră are puţin peste 200 de oameni, astăzi, în control în pădurile din România, vă imaginaţi că alţi 125 de oameni care să dea click-uri la calculator în fiecare minut al zilei e o chestiune despre care nici măcar nu are rost să discutăm (...) În acest proiect-pilot, timpii de analiză folosind inteligenţa artificială au scăzut considerabil prin companiile la care m-am referit mai devreme. Am evaluat şi am analizat toate cele 400.000 de avize în doar 3 zile şi a durat, în medie, sub o secundă pentru fiecare aviz, mai exact 0,64 secunde pentru fiecare aviz", a explicat ministrul de resort în cadrul conferinței.

Imagini din satelit și camere video instalate pe drumurile forestiere

Conform sursei citate, diferența semnificativă între modul în care s-a procedat până în prezent și posibilitățile observate în urma acestui proiect-pilot, a condus către prima concluzie și acțiune, și anume achiziționarea de servicii de analiză în timp real, bazate pe inteligența artificială, pentru fiecare transport din SUMAL.

Tehnologia inteligenței artificiale va fi întărită de informații furnizate de imagini satelitare, împreună cu camere video care urmează să fie instalate pe drumurile forestiere și publice din România. De asemenea, se vor utiliza senzorii LiDAR, instrumente digitale finanțate din PNRR, care fac parte din achiziții publice aflate fie în faza aproape finalizată, fie în apropierea finalizării.

"În felul acesta, nimeni nu-şi va mai permite să încarce în SUMAL ceea ce încarcă astăzi, pentru că fiecare informaţie va fi trecută prin lupa inteligenţei artificiale. Am mai constatat în proiectul nostru pilot o informaţie poate neaşteptată de către unii, dar care pe noi ne pune pe gânduri, şi anume că peste jumătate din transporturile de lemn, în luna noiembrie a anului 2023, la care ne referim, au fost făcute cu vehicule de mici dimensiuni, cu dubiţe. Concret, peste 204.000 de transporturi din cele 400.000 aproximativ au fost încărcate în autovehicule cu capacitate mică de transport. Transportul cu camionul a fost identificat pentru 195.000 de cazuri, 450.000 mp transportate cu dubiţele, 2,65 de milioane transportate cu camioanele. Această informaţie ne subliniază o vulnerabilitate destul de mare, inclusiv a transportatorilor mici de lemne, mai ales că, de cele mai multe ori, aceste autovehicule sunt închise. Mai adaug faptul că tehnologia inteligenţei artificiale va fi completată de informaţii privind imaginile satelitare, cu camerele video ce urmează a se instala pe drumurile forestiere şi publice din România, dar şi de senzorii LiDAR, instrumente digitale finanţate din PNRR, parte a unor achiziţii publice fie aproape finalizate, fie foarte aproape de a fi finalizate", a menţionat Mircea Fechet.

Oficialul a subliniat faptul că proiectul-pilot a fost derulat de Ministerul Mediului, cu ajutorul tehnologiilor Google Cloud, şi în parteneriat cu o compania IT 100% românească, Zitec.

"Am vrut să verificăm dacă datele încărcate în SUMAL privind lemnul tăiat din pădurile ţării, dar şi transportul acestuia. Luna pe care am ales-o este noiembrie a anului trecut, o lună cu un maxim de activitate. Toată lumea ştie că SUMAL pune destule piedici celor care îşi propun să taie pădurea fără respectarea legii, dar, mai important decât oricare altă funcţie, SUMAL este instrumentul prin care digitalizăm sectorul şi în acest mod cetăţeni, jurnalişti de investigaţii, societatea civilă, orice entitate pot să consulte SUMAL pentru a identifica, pentru a sesiza eventuale nereguli", a spus demnitarul.

SUMAL 2.0 - sistemul informatic integrat de monitorizare a trasabilităţii materialelor lemnoase - pune la dispoziţie informaţii despre actele de punere în valoare (APV), locaţiile de unde se încarcă transporturi de masă lemnoasă şi informaţiile aferente acestor puncte.

La finele lunii ianuarie a acestui an, ministrul Mediului a anunțat că o nouă versiune a sistemului informatic integrat de monitorizare a trasabilității materialelor lemnoase - SUMAL 3.0 - va fi dezvoltată în perioada următoare. Această versiune va include tehnologii inovative și noi cerințe operaționale.

O altă noutate lansată de demnitar este și faptul că toate mijloacele de transport, înscrise în SUMAL, vor fi dotate obligatoriu cu dispositive de tip GPS.

"În legătură cu vulnerabilităţile care astăzi există, dar şi pentru că ne pregătim să supraveghem pădurea cu tehnologii avansate - hărţi satelitare, camere de supraveghere video şi tehnologia LiDAR (Light Detection and Ranging, n.r.) - am decis împreună cu colegii de la STS (Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, n.r.), să începem dezvoltarea versiunii SUMAL 3.0. Ne dorim ca SUMAL 3.0 să elimine orice vulnerabilitate constatată şi să pregătească aplicaţia pentru viitoarele tehnologii inovative şi noile cerinţe operaţionale. O altă noutate pe care vreau să o prezint este legată de montarea pe toate mijloacele de transport înscrise în SUMAL a dispozitivelor de localizare în timp real, dispozitive care, de asemenea, nu vor putea fi manipulate de utilizatori. Cu alte cuvinte, vom avea GPS pe toate maşinile care transportă masă lemnoasă în România", a explicat Fechet.

Foto: Shutterstock

Foto: Poliția Română