Life Style

Alice Nichita: Am învățat că peste obstacole putem trece doar împreună. Profesional și personal, în fața acestui nou context, am căutat moduri de a ne implica și reinventa.

7
min
24/3/2021

Despre provocările unui an de pandemie și viziunea unui viitor sustenabil. Interviu cu Public Affairs & Communication Manager Coca-Cola HBC.

După un an în care aproape zilnic am trăit cu toții schimbări de tot felul, pe toate planurile, macro și micro, cum ați primit schimbarea de funcție și cu ce planuri veniți în cadrul companiei?

Sunt parte din echipa Coca-Cola HBC din 2015, iar de un an am preluat un nou rol, cel de Public Affairs & Communication Manager, după 5 ani în care am coordonat activitatea în zona de Public Affairs. Suportul echipei mele, dar și al echipei de management îmi dă încredere și sunt sigură că vom construi proiecte de impact în continuare. În noua etapă îmi voi folosi experiența deja dobândită în companie pentru a crește acele proiecte care aduc deja un plus de bine. Am avut mentori care m-au inspirat, colegi pasionați alături de care orice proiect construit rămâne o amintire plăcută, oameni de la care am învățat că putem găsi soluții și în cele mai dificile momente. Și, poate una dintre cele mai importante lecții, încrederea în echipă este elementul cheie pentru rezultate de impact. Toate acestea, presărate cu puțin umor. Privind spre viitor, strategia este de a lucra împreună cu angajații noștri, autoritățile, clienții și ONG-urile pentru a învăța a crea premisele creșterii business-ului Coca-Cola HBC. Rolul echipei Public Affairs and Communication este de liant între numeroși stakeholderi și proiecte coss-funționale cu impact puternic asupra companiei. Obiectivul este să continuăm să creștem sustenabil, iar odată cu creșterea noastră, să aducem un impact pozitiv în comunitate. Credem că aici se dezvoltă cele mai bune modele, acele obiceiuri şi practici care trebuie transmise mai departe şi celor care vin După Noi.

Ce schimbări ați făcut în abordarea dezvoltării durabile în ultima perioadă, mai ales având în vedere noul context?

Anul 2020 a fost anul schimbărilor, care ne-a testat și ne-a arătat lecții noi, am putea spune că ne-am pus experiența în slujba comunității și ne-am folosit de toate resursele disponibile: timp, capabilități, echipamente din fabrici, voluntari, produse din portofoliu și resurse financiare. Odată cu izbucnirea pandemiei, am regândit aceste planuri și am direcționat, în mod prioritar, resurse acolo unde nevoia era critică – către sistemul de sănătate și persoanele vulnerabile. Alături de partenerii noștri Coca-Cola România, am donat peste 400.000 euro către Crucea Roșie și peste 240.000 litri de băuturi din portofoliul nostru. Am construit noi proiecte cu scopul de a oferi sprijin clienților noștri din HoReCa (Meniul Faptelor Bune) și celor care și-au pierdut locul de muncă pe perioada pandemiei (Lucrez din nou). Platforma oferă resurse pentru reconversia profesională a celor care și-au pierdut job-urile pe perioada pandemiei. Am avut și proiecte pe care le-am readaptat noului context, cum ar fi proiectul La TINEri Este Puterea, pentru care am lansat o aplicație mobilă, având în vedere ca training-urile live au fost anulate.

Schimbarea în abordare nu cred că a existat, în echipa Coca-Cola HBC a existat dintotdeauna această dorință de a ajuta. Schimbarea pe care am observat-o cred că vine  de la modul în care am acordat ajutorul. Colegii noștri și-au utilizat cunoștințele și capabilitățile, iar în activitățile de zi cu zi, aceștia au integrat și activități menite să ofere sprijin celor care aveau nevoie. Am fost profund impresionați când colegii din fabrica din Timișoara au ajustat un echipament din fabrică pe care l-am donat Spitalului Municipal Timișoara. Echipamentul a crescut capacitatea de testare pentru Covid-19. În fabrica din Ploiești unde avem o imprimantă 3D, colegii noștri au setat imprimanta astfel încât aceasta să producă viziere. Colegii noștri au coordonat toată activitatea, iar vizierele produse au fost donate spitalelor și clienților noștri, pentru ca aceștia să poată să lucreze în siguranță. Și pentru că acesta a fost anul care ne-a arătat mai clar ca niciodată puterea lui împreună, iar parteneriatele sunt baza pe care construim business-ul Coca-Cola HBC, partenerul nostru logistic Paviani ni s-a alăturat într-unul dintre proiecte. “Donație” înseamnă mult mai mult decât o sumă în bani, depinde de perspectiva din care privim. Iar atunci când dorința cea mai mare este să te implici și să ajuți, descoperi numeroase modalități prin care poți fi alături de cei care au cea mai mare nevoie și astfel, contribui la schimbare.  

Care credeți că sunt lecțiile primite de la această perioadă de pandemie la nivel uman și corporate?

Cred că lecțiile primite la nivel uman și corporate se suprapun în mare parte. Solidaritatea este cea care ne va ține uniți. Am învățat că peste obstacole putem trece doar împreună. Profesional și personal, așezați în fața acestui nou context, am căutat moduri de a ne implica și reinventa. Iar aceasta cred că este o altă lecție valoroasă. Am aflat despre noi că avem capacitatea și ingeniozitatea de a face rapid tranziții sau de reinventare a proiectelor, astfel încât să reușim să fim alături unii de alții și să ne oferim tot sprijinul. Bunătatea și grija trebuie să primeze. Și poate cel mai important, cât timp #NuNeOprimAici și continuăm să fim dedicați și alături unii de alții, vom depăși cu bine această perioadă.

Reprezentați compania care este lider detașat la capitolul sustenabilitate și un reper în business. Care sunt atributele Coca-Cola HBC România care vă diferențiază în piață?

Ne bucurăm că avem o cultură organizațională care are la bază sustenabilitatea, grija față de oameni și mediu. În ultimii 5 ani consecutiv am fost recunoscuți drept cea mai responsabilă companie de pe piața locală de către „CSR INDEX”, studiu realizat de agenția independentă The Azores. O performanță importantă pentru noi și care ne ambiționează spre mai mult. Pentru noi, sustenabilitatea este un demers continuu, care are ecou în diferite arii ale business-ului nostru și se vede în:

  • Aplicarea practicilor de sustenabilitate în activitatea şi operaţiunile noastre, de-a lungul lanţului nostru de valoare, prin inovaţii şi tehnologie, astfel încât să reducem impactul asupra mediului 
  • Investiţia în comunitate – prin platforma de sustenabilitate După Noi a Sistemului Coca-Cola în România
  • Dezvoltarea potenţialului echipei
  • Adaptarea portofoliului şi a practicilor noastre de business cât să răspundă nevoilor consumatorilor noştri, mereu în schimbare

Schimbarea se produce cu fiecare dintre noi, însă nu subestimăm puterea exemplului. Un rol esențial îl au oamenii, echipa Coca-Cola HBC. Până la urmă, fiecare idee, fiecare proiect poate produce o diferență. Cultura organizațională nu face nici o legătură directă cu mediul înconjurător sau cu reducerea consumul de energie din fabrici. Cultura organizațională din Coca-Cola HBC are însă o legătură directă cu grija față de cei din jur, cu dedicarea și solidaritatea, cu spiritul de echipă. Toate aceste ingrediente ne ajută să continuăm pe acest drum spre a lăsa o lume mai bună #dupănoi.

 Având învedere apariția pe piața românească a sticlei de apă Dorna în ambalaj din PET 100% reciclat (rPET), cum a fost primită aceasta de consumatorii finali?

Sticla de rPET a fost extrem de bine primită de consumatorii noștri, fiind percepută drept o soluție sustenabilă de ambalare, cu impact pozitiv asupra mediului și un pas important în direcția unei lumi fără deșeuri. Observăm însă în continuare un număr destul de mare de consumatori care nu cunoaște încă ce înseamnă o sticlă din PET reciclat și beneficiile pe care aceasta le are asupra mediului. De aceea, strategia noastră de comunicare din jurul Dorna rPET conține o componentă importantă de creștere a conștientizării și educare în vederea colectării separare și reciclării.

Care este strategia pe termen lung a companiei privind folosirea PET-ului reciclat în componenta recipientelor companiei?

Compania noastră și-a asumat angajamente de sustenabilitate mai ambițioase decât țintele legale în vigoare. Încă dinainte să fie transpusă în legislația românească Directiva Plasticelor de Unică Folosință ce obligă producătorul să aibă în portofoliu cel puțin 25% rPET, noi punem la dispoziția consumatorilor aproape 20% din întreg portofoliul în 100% PET reciclat, prin introducerea ambalajului de 100% rPET pentru Dorna și Poiana Negri.  Obiectivul nostru în cadrul Strategiei O lume fără deșeuri este să folosim 50% rPET în ambalajele noastre până în 2030. Desigur, în îndeplinirea acestui obiectiv trebuie să ținem cont de disponibilitatea materiei prime rPET, în condițiile în care cererea pentru aceasta este în continuă creștere. Însă fără stimularea investițiilor în facilități de reciclare PET s-ar putea ca lanțul de aprovizionare să devină supraîncărcat în anii următori.

Într-un an, datorită Dorna rPET reușim să reducem cantitatea de PET virgin introdus pe piață cu aproape 5.000 de tone, echivalentul a 170 de ori greutatea Coloanei Infinitului și salvăm 2.250 tone de CO2

Cu cât sperați că vor contribui la reducerea poluării folosirea unor astfel de recipiente pe scară largă? S-au făcut asemenea estimări?

Când vorbim despre reducerea poluării și în general de sustenabilitatea ambalajelor noastre, ne uităm la impactul pe care îl au pe întregul lor ciclu de viață. De exemplu, există percepția că sticla este un ambalaj mai sustenabil decât plasticul, însă fiind mult mai grea decât acesta, folosește mai multă energie în procesul de producție și emite mai multe noxe în atmosferă în timpul transportului. Dacă vorbim despre beneficiile pe care rPET le aduce mediului înconjurător, trebuie să știți că fiecare sticlă Dorna rPET e realizată din 2 sticle de PET care ar fi putut ajunge în natură. Într-un an, datorită Dorna rPET reușim să reducem cantitatea de PET virgin introdus pe piață cu aproape 5.000 de tone (aproximativ 160 milioane de sticle PET sau echivalentul a 170 ori greutatea Coloanei Infinitului) și salvăm 2.250 tone de CO2, adică o reducere cu 16% față de momentul în care aveam tot portofoliul de apă și băuturi răcoritoare format din PET.

Ce măsuri luați la nivel de companie pentru reducerea poluării, reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră (în clădiri, aprovizionare etc)?

Suntem conștienți de impactul pe care schimbările climatice îl au asupra întregii planete, de aceea eforturile noastre sunt susținute de investiții continue, care includ, printre altele, proiecte pentru eficiență energetică, achiziția de energie verde și tehnologii avansate cu un grad scăzut de emisii. La nivel de Grup, ne propunem până în 2025:

  • reducerea cu 30% a emisiilor directe de carbon
  • 50% dintre frigiderele noastre plasate în locațiile partenere să fie eficiente din punct de vedere energetic
  • 50% din energia folosită în fabricile noastre să provină din surse regenerabile și curate
  • reducerea cu 20% a consumului de apă în fabricile noastre plasate în zone cu risc de secetă

Totodată, ne dorim ca produsele noastre să ajungă la consumatori îmbuteliate în ambalaje care au o amprentă cât mai mică asupra mediului înconjurător. Iar, pentru ne atinge obiectivul, investim constant în îmbunătățirea ambalajelor utilizate, cum ar fi inițiativele deja implementate: folosirea rășinilor pe bază de plante în componența ambalajelor PET, folosirea ambalajelor rPET de care deja am amintit.  

Ce măsuri ați implementat în vederea susținerii partenerilor HoReCa, cei care au fost extrem de afectați în această perioadă?

Am venit în sprijinul partenerilor alături de care ne desfășurăm activitatea, printr-o serie de inițiative menite să îi sprijine să traverseze cu bine această perioadă. Printre principalele acțiuni amintim:

  • kituri de siguranță: am oferit materiale esențiale teraselor și personalului HoReCa, odată cu redeschiderea din mai-iunie: măști, mănuși, viziere produse în fabrica noastră din Ploiești, totemuri cu dezinfectant pe care partenerii le-au amplasat la terasele lor și materiale informative pe care aceștia le-au folosit pentru a avertiza clienții despre măsurile de siguranță
  • newsletter: le-am oferit partenerilor noștri informații relevante pentru afacerea lor, precum evoluția canalelor de vânzări, indicatori economici, evoluția comportamentelor de consum, printr-un newsletter transmis tuturor
  • consultanță personalizată: am sprijinit organizarea unor webinarii despre adaptarea business-urilor la noua realitate
  • investiții în promovarea partenerilor: ne-am ajutat partenerii să se promoveze online, printr-o platformă digitală; costurile promovării au fost acoperite de noi
  • Meniul faptelor bune: am creat un meniu special în locațiile partenere, din costul căruia am redirecționat un procent către un fond dedicat reintegrării profesionale a persoanelor care și-au pierdut locul de muncă din HoReCa în ultima perioadă.

Deși a fost o perioadă dificilă pentru noi toți, ne-am urmat viziunea

Cum a fost compania afectată de reducerile masive de consum din HoReCa?

HoReCa este o parte importantă a businessului nostru, iar vânzările noastre au resimțit un impact. În continuare consumatorii continuă să aleagă acasă băuturile lor preferate din portofoliul nostru de produse. Aceștia aleg mai des ambalaje mari, însă am observat și mulți consumatori care încearcă să recreeze în propria casă experiențele pe care le aveau în HoReCa, cumpărând, pentru consumul de acasă, produse pe care le-ar consuma, în mod normal, atunci când ies în oraș. Vânzările noastre au suferit o scădere la începutul celui de-al doilea trimestru comparativ cu aceeași perioadă din anul precedent, cauzată în mare parte de închiderea locațiilor HoReCa. Am văzut însă o îmbunătățire în lunile care au urmat când mare parte dintre restricții au fost ridicate. Din păcate, evoluția din ultimele luni ale anului trecut au impactat semnificativ trendul de revenire al acestui segment de business. Anul acesta pornim însă cu forțe noi, iar lucrurile par să se așeze. Deși a fost o perioadă dificilă pentru noi toți, ne-am urmat viziunea: am reintrat în categoria cafea (prin lansarea Costa Coffee în România și am continuat să dezvoltăm produse cu conținut scăzut sau zero de zahăr (Fanta Portocale Zero Zahăr, Schweppes Orangade Zero Zahăr).

Cum ați reușit ca în ciuda lipsei marilor evenimente la care participați de regulă, să fiți la fel de vizibili cu programele de sustenabilitate derulate, dar în alt mod?

Ne dorim să fim alături de comunitate indiferent de circumstanțe. Proiectele noastre au continuat, la fel și investițiile noastre în România, doar că au mers acolo unde nevoia era stringentă. Nimeni nu a bănuit că 2020 va fi un an atât de plin de incertitudini. Însă în luna martie, ne-am luat un moment în care ne-am gândit bine cum mergem înainte și am identificat cei mai potriviți pași. Și pentru că a fost anul lui ”împreună”, l-am încheiat unind eforturile celor două companii care compun Sistemul Coca-Cola în România – Coca-Cola HBC și Coca-Cola România, pentru o viziune comună de sustenabilitate, sub aceeași platformă: După Noi #NuNeOprimAici. Este promisiunea noastră de a continua să acționăm pentru un viitor mai sustenabil, având patru direcții principale de interes:

  • După Noi, Strângem tot noi – protejarea mediului  
  • După Noi, Apa hrănește viața – conservarea resurselor de apă
  • După Noi, Cresc oameni Noi – susținerea tinerilor
  • După Noi, Dăinuie ce-i al locului – dezvoltarea comunităților

Am identificat noile provocări și dificultăți din societate și am venit cu soluții, în linie cu pilonii noștri strategici. Tocmai am lansat platforma Lucrezdinnou.ro în parteneriat cu Asociația The Social Incubator, destinată persoanelor afectate pe plan profesional de pandemia de COVID-19. Platforma oferă resurse pentru reconversia profesională și aduce la un loc job-uri de pe marile platforme cu locuri de muncă din România, inclusiv locuri de muncă din domeniul public, de pe site-ul ANOFM.

Care este viziunea pentru 2021?

Credem că 2021 ne aduce oportunitatea unui nou început și ocazia de a păși spre un nou normal mai responsabili, mai deschiși, mai uniți. Ca sistem, ne-am luat angajamentul să #NuNeOprimAici și ne îndreptăm eforturile în patru direcţii – strategice: managementul deşeurilor de ambalaje, susţinerea tinerilor, sprijinul pentru comunitate şi protejarea resurselor de apă. Păstrăm o comunicare deschisă cu partenerii noştri şi, împreună, analizăm calitativ unde sunt provocările şi cum putem interveni mai bine și mai relevant, pentru a produce o schimbare de impact.

Ce proiecte dezvoltați în viitorul apropiat?

Anual, alături departenerii noștri din societatea civilă, direcţionăm peste 5,8 milioane de lei către inițiative care să contribuie la schimbare. Dar, dincolo de cifre, suntem noi, echipa Coca-Cola HBC. Se împlinesc 30 de ani de prezență Coca-Cola în România, iar aprecierea și sprijinul pe care le acordăm comunităților rămân la fel. Parte din strategia noastră este susținerea implementării sistemului garanție-returnare. Ne unim forțele și experiența cu alți jucători importanți din categoria băuturilor, dar și cu autoritățile pentru a găsi soluțiile cele mai bune în aplicarea acestui instrument valoros în România, luând în calcul specificul țării, obiceiurile din zonele rurale, cât și din cele urbane. Este un instrument care poate veni în sprijinul consumatorului, oferindu-i ocazia de a returna într-un mod cât mai convenabil, deșeurile de ambalaj folosite – fie că vorbim de PET, sticlă sau doză de aluminiu.

Există și proiecte cărora le“schimbăm hainele” și le adaptăm noilor nevoi apărute în contextul pandemiei. Pe parte de protecție a mediului însă, problemele rămân același, la fel și nevoile. Prin urmare, ca parte a pilonului După Noi, Strângem tot noi, vom continua să construim inițiative alături de partenerii noștri cu scopul de educare și conștientizare a importanței colectării separate.

Cât de verde sunteți în viața de zi cu zi? 

Cu fiecare eu se construiește noi, iar noi suntem cei care decid ce rămâne DupăNoi – pot spune că fraza aceasta funcționează ca o mantră pentru mine. Încerc, pe cât posibil, să arăt grijă față de ceea ce mă înconjoară și să aleg sustenabil – fie că e vorba de jucăriile pe care le iau copiilor mei sau de atenția cu care folosim acasă resursele de apă sau de electricitate. În plus, de fiecare dată când apare o astfel de ocazie, mă alătur cu drag inițiativelor care aduc de impact pozitiv comunității.