Life Style

Pandemia a fost și este o lecție și un test de loialitate față de oameni. Companiile au fost puse în ipostaza de a răspunde cu adevărat nevoilor comunității.

7
min
4/1/2021

Un interviu exclusiv cu Valer Hancaș, Communications & Corporate Affairs Director, Kaufland România.

Ce schimbări ați făcut în abordarea dezvoltării durabile în ultima perioadă și mai ales în lunile de pandemie?  

2020 a fost alert, surprinzător și ne-a pus la încercare toate capacitățile. Din fericire, lucrăm în retail, un domeniu extrem de dinamic, iar asta ne-a ajutat să fim destul de pregătiți să ne adaptăm rapid la noi condiții, în timp record. În ciuda contextului pandemic, în care ne-am implicat cu toată responsabilitatea și urgența, atât pe zona de măsuri de prevenire a răspândirii noului virus, cât și în zona de CSR, 2020 pentru noi a însemnat și continuarea investițiilor în expansiune și modenizarea rețelei, susținând economia românească. De la declanșarea pandemiei și până la sfârșitul lunii septembie, am ajuns la peste 20 de milioane de lei investite în implementarea măsurilor de protecție în magazine, depozite, sedii. Aici vorbim atât de montarea unor dispozitive noi – precum porțile de termoscanare, geamurile de plexiglass, signalistica, dispenserere încărcate mereu cu dezinfectant, cât și de echipamente de protecție de unică folosință pentru cei 15.000 de angajați sau sporirea igienizărilor în toate spațiile, inclusiv în sediile centrale.

Am demonstrat clienților noștri că se pot baza pe noi în orice moment, printr-un nivel de siguranță înalt, campanii de educare și responsabilizare, aprovizionare constantă. În această perioadă, au fost extinse platformele de comenzi online cu livrare la domiciliu, în mai multe orașe, dar și în mediul rural. Totodată, am venit în sprijinul persoanelor defavorizate, oferind livrare gratuită acasă. În plus, am fost alături de partenerii noștri, furnizorii mici și mijlocii, prin implementarea unor termene de plată mult mai rapide, la 3 sau la 7 zile. Poate una dintre cele mai importante schimbări a fost redirecționarea unui buget de peste 2 milioane de euro către proiecte de CSR și ONG-uri pentru a diminua efectele negative ale pandemiei.  

Care credeți că sunt lecțiile primite de la această perioadă de pandemie la nivel uman și corporate?

Pandemia a însemnat în primul rând un test al promisiunilor făcute de companii. Anul acesta, a fost momentul în care companiile au fost puse în ipostaza de a răspunde cu adevărat nevoilor comunității și de a fi alături de consumatorii lor mai mult ca oricând. A fost și este în continuare o lecție și un test de loialitate față de oameni. Dar și un test de echipă, la nivel de organizare internă. Ne-am luat angajamentul de a fi mereu aproape de oameni, iar în 2020 Kaufland a trecut această încercare cu succes.

Sustenabilitatea nu este un trend, ea face parte din modelul de business Kaufland

Reprezentați compania care este lider la capitolul sustenabilitate și un reper în business. Care sunt atributele Kaufland România care vă diferențiază în piață?  

O companie trebuie să își recunoască rolul pe care îl are în societate. Credem cu tărie că am ajuns într-un punct în care în retail nu mai poate fi vorba doar despre raportul tranzacțional între client și magazin. Avem o viziune ce promovează sustenabilitatea ca parte integrantă a business-ului, abordare care a adus echipei titlul de „Cea mai responsabilă companie din România” (CSR Index) timp de trei ani la rând. Misiunea noastră este să fim alături de comunitate. La Kaufland, ne ghidăm după sloganul nostru implicarea face diferența. Iar aceasta e o promisiune de la care nu ne putem abate.

Pentru noi, sustenabilitatea a depășit de mult timp conotația de reciclare sau practici fair trade. La Kaufland, sustenabilitatea a devenit o filosofie integrată în toate acțiunile noastre, pentru că ea înseamnă, în primul rând, a acționa cu grijă, responsabilitate și recunoștință față de cei din jur. Sustenabilitatea nu este un trend, ea face parte din modelul de business Kaufland, de la cum luăm fiecare decizie în parte, la modul în care protejăm parteneriatele pe care le avem cu producătorii locali și oamenii din echipă. Este inclusă în ADN-ul companiei. Credem cu tărie că implicarea face diferența! Această promisiune stă la baza tuturor demersurilor noastre și politicilor pe care le adoptăm. Avem acțiuni și obiective concrete pe care le măsurăm de la an la an, cu ajutorul unui institut, ale căror rezultate le publicăm apoi în Raportul de Sustenabilitate, realizat în linie cu standardele internaționale de raportare GRI.

Ce procent din produsele care se găsesc pe rafturile magazinelor Kaufland sunt sustenabile?

În ultimii ani, am crescut mult categoriile bio, atât pe food, cât și pe segmentul non-food pe marcă proprie: oferim în prezent o varietate de produse ecologice din toate categoriile: produse lactate, băuturi, cafea și ceai, chiar și conserve și produse congelate, dar și articole vestimentare din bumbac organic, la cel mai bun raport calitate-preț. Urmărim să extidem categoria bio și listarea de produse noi, inclusiv legume-fructe, sub brandul K-Classic. Căutăm permanent furnizori locali, nu doar pe marca proprie. Avem sortimente mari de produse locale în întregul portofoliu. De exemplu, la Kaufland se reanalizează, în mod constant, fiecare articol pentru a optimiza și a reduce dimensiunile ambalajului, se trece spre utilizarea la scară largă a plasticului reciclabil. Anul acesta am lansat prima colecție de articole sportive 100% sustenabile din România. Mai mult de 10% dintre produsele marcă proprie listat în magazinele Kaufland sunt certificate (FSC, Organic, Fair trade, UTZ, MSC). La acestea se adaugă și alte tipuri de articole certificate, provenite de la ceilalți furnizori ai companiei. 

Estimați o creșterea acestui procent în 2021?

În cadrul procesului de realizare a raportului de sustenabilitate, o componentă importantă o reprezintă stabilirea obiectivelor pentru următorii ani. Prin acest demers ne propunem să ne îmbunătățim activitatea și să creștem anumite procente, fie că vorbim de partenerii locali, cantitatea de plastic reciclat sau chiar procentul de produse sustenabile și certificate.

Ce părere aveți de sistemul garanție - reciclare pentru sticlele de sticlă? De ce nu funcționează? Care sunt propunerile companiei pentru a fi eficient?

Monitorizăm cu foarte mare atenție această temă, suntem în contact direct cu toate părțile implicate în acest proces și suntem optimiști că vom găsi cele mai bune soluții. 

Ce proiecte dezvoltați/susțineți în viitorul apropiat în privința protejării mediului înconjurător și în educație?

Sunt mai multe direcții în care acționăm în privința protejării mediului înconjurător și în educație. Avem o strategie la nivel de grup, denumită ReSet Plastic, care cuprinde cinci domenii de acțiune: reducerea cantității de plastic din ambalaje - Reduce, regândirea designului acestora - Redesign, reciclarea și eliminarea completă a plasticului - Recycle, Remove, precum și inovare și educare în acest domeniu - Research. Obiectivul strategiei este ca până în anul 2025 utilizarea plasticului să fie redusă cu 20%, iar 100% din ambalajele produselor marcă proprie să fie realizate din materiale care permit un nivel maxim de reciclabilitate.

În primul rând, la nivel de magazine avem în acest moment posibilitatea colectării și reciclării mai multor tipuri de ambalaje atât generate de companie dar, mai ales, colectate de la clienți. Aș mentiona aici trei proiecte de importanță cheie: automate de reciclare și proiectul Broscuța (foto) și Grădinescu.

Infrastructura de 50 de automate de reciclare, care folosește tehnologie de ultimă generație, a fost creată astfel încât magazinul să nu fie doar locul de unde cumperi, dar și unde reciclezi responsabil. Astfel, PET-urile de până la 3 litri, sticla și dozele de aluminiude până la 1 litru pot fi reciclate de clienți, care sunt ulterior răsplătițicu o sumă de bani, oferită sub formă de cupon de reducere ce poate fi folosit în magazin. La fiecare cinci ambalaje depuse, indiferent de tipul lor, aparatul va elibera automat un cupon de discount la achiziționarea unor produse selectate în acest sens. Aparatele sunt sub formă de containere complet tehnologizate și au o capacitate mare de procesare a ambalajelor de până la 60 de recipiente pe minut. Proiectul este inițiat și derulat 100% de către compania Kaufland România și aduce tehnologia de ultimă generație în slujba mediului înconjurător. Obiectivul este ca, până la finalul anului 2021, toate magazinele Kaufland să dispună de astfel de automate de reciclare.

Broscuța este, de asemenea, un alt proiect de succes, un proiect ce reprezintă o inovație și o premieră la nivelul pieței, prin care se pot recicla produse din plastic de uz personal sau de curățenie, ale căror ambalaje sunt foarte dificil de reciclat, din cauza procesului minuțios de sortare, pe tipul de material, respectiv de culori.

Grădinescu este un alt proiect cu care ne mândrim. Organizat împreună cu Institutul de Cercetare în Permacultură din România, constă într-o rețea de grădini urbane, amplasate pe acoperișurile magazinelor Kaufland, în parcările sau în spatele magazinelor, în școlile din Capitală, concepute pentru a fi îngrijite de locuitori – prin participare şi de echipa Grădinescu – prin expertiză, facilitare şi cercetare. Grădinescu reprezintă practic un model de regenerare urbană ce exemplifică cum sisteme de permacultură, educaţie, economie circulară, energie şi hrană se pot îmbina creativ într-o reţea de grădini urbane, care să aducă un plus de energie şi vitalitate în viețile orășenilor.

Ce măsuri luați la nivel de companie pentru reducerea poluării, reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră ?

În primul rând măsurăm cu atenție impactul companiei și evaluăm constant procesele interne în vederea eficientizării activității companiei prin identificarea de soluții inovatoare. Majoritatea proiectelor pe care le-am desfășurat în ultimii ani în vederea reducerii poluării se regăsesc atât pe site-ul companiei cât și în raportul de sustenabilitate. Am menționat și mai sus o parte din aceste proiecte. Însă poate o direcție mai puțin cunoscută publicului larg este reducerea poluării la nivel de Logistică. Avem 2 depozite care deservesc întreaga rețea de magazine și ne mândrim cu o serie de tehnologii inovatoare. Materialele de ambalare sunt toate reciclate. În ambele depozite există o stație de sortare și reparare europaleți  – pe care îi refolosim. Pentru transportul legumelor și fructelor, folosim lădițe inteligente Euro Pool System, prin care furnizorii închiriază dreptul de utilizare a unor ambalaje standardizate și igienizate pentru a livra marfa către Kaufland. Utilizarea acestor lădițe are mai multe avantaje, cum ar fi reducerea volumului prin pliere, care înseamnă mai puțin loc ocupat în recepția magazinelor și mai puțini paleți transportali, prin implementarea acestui tip de ambalaj avem un potențial anual de reducere a deșeurilor asociate cu ambalajele de unică folosință de 2000 de tone, iar potențialul de reducere a emisiilor poluante este estimat la 4 tone de CO2. Lădițele EPS deteriorate pot fi reciclate, producându-se alte lădițe noi. În depozitul logistic de la Turda acționează roboți industriali care gestionează automatizat fluxul paleților. Este cel mai mare depozit automatizat de acest fel din România și printre cele mai mari în Europa de Est. Rolul tehnologiei este crucial în coregrafia fluxurilor de marfă. Toate activitățile în depozit se bazează astăzi pe sisteme inteligente de prelucrare electronică a informației. Sortarea diverselor tipuri de deșeuri reciclabile, la locul unde acestea sunt produse, constituie o etapă esențială în procesul de reciclare.

Cum a funcționat reciclarea/colectarea de ambalaje în perioada de vârf a pandemiei?

La nivel intern am urmat aceleași procese. La nivelul cantității ambalaje colectate de la clienți nu am remarcat diferențe semnificative și ne-am bucurat de succesul proiectului Broscuța. Clienții continuă să recicleze și noi îi încurajăm prin infrastructurile de colectare pe care le punem la dispoziție și prin diversificarea bonificațiilor, pe care le oferim clienților în colaborare cu furnizorii noștri.

Ce reguli veți adopta pe termen lung din cele noi, apărute în perioada pandemiei?

Cred că este prea devreme să ne pronunțăm. Un lucru este cert, vom respecta cu strictețe indicațiile autorităților astfel încât să oferim clienților cumpărături în siguranță. Chiar dacă în pandemie, în focus s-au aflat măsurile igienico-sanitare, adoptate pentru siguranța tuturor, în perioada post-pandemie vom căuta noi modalități de adaptare, care să coincidă cu viziunea noastră privind importanța sustenabilității. Vom continua să transformăm în realitate principiile noastre și să implementăm soluții. Este important să ne adaptăm la noua realitate, păstrând sustenabilitatea ca element cheie în toate demersurile noastre. 

Reutilizarea este viitorul alături de consumul conștient. Limitarea resurselor, a risipei.

Este extraordinar cum în ciuda lipsei marilor evenimente la care participați an de an, ați reușit să fiți la fel de vizibili cu programele de sustenabilitate derulate, dar în alt fel. Cum ați făcut?  

În acest an, mai mult ca oricând, soarta planetei a depins de a fi cu toții responsabili față de cei din jur. Este urgent să integrăm cu toții solidaritatea în modul de a trăi. În calitate de companie responsabilă am încercat să identificăm unde este cea mai mare nevoie de implicarea noastră, dar ne-am continuat în același timp și proiectele strategice dedicate protecției mediului înconjurător, reducerii risipei alimentare, susținerii comunității și a producătorilor locali.  

Care este viziunea pentru 2021? Nu are cum să fie ușor, având în vedere schimbările de calendar din acest an.  

Anticipăm a fi un an cel puțin la fel de imprevizibil ca anul ce tocmai se încheie. Cu toate acestea, viziunea noastră de bază cu privire la investițiile în proiecte de responsabilitate a rămas și va rămâne constantă, indiferent de schimbările prin care trecem. O parte importantă a sustenabilității este și investiția în comunitate, pe care noi o cântărim prin proiectele de CSR. În strategia noastră de CSR, urmăm 5 piloni: educație; mediu; proiecte sociale; sport și sănătate; cultură. În ultimii doi ani, am investit mai mult de 70 de milioane de lei în comunitate și am susținut 266 de proiecte comunitare, ce au venit în sprijinul a peste 3,4 milioane de beneficiari. Totodată, am derulat 3 programe de finanțare pentru organizațiile non-guvernamentale. Misiunea noastră este să fim alături de comunitate. La Kaufland, ne ghidăm după sloganul nostru implicarea face diferența. Iar aceasta e o promisiune de la care nu ne putem abate. Prin urmare, atunci când demarăm un proiect nou pentru noi contează cel mai mult schimbarea reală pe care acesta o poate aduce și ajutorul oferit comunității, fie că vorbim despre proiecte ale căror rezultate pot fi vizibile pe termen scurt sau pe o perioadă mult mai îndelungată. Orice pas mic îndreptat către schimbare, pentru noi constituie o reușită!

În ce tip de proiecte veți investi anul viitor pentru protecția mediului?  

Pentru anul următor ne propunem să inspirăm consumatorii să fie mai consțienți în ceea ce privește cumpărăturile. Reutilizarea este viitorul alături de consumul conștient. Limitarea resurselor, a risipei. Aici intervine și conceptul de mindful living, unul spre care tindem din ce în ce mai mult. Reciclarea – magazinul a devenit locul unde nu doar cumperi, ci și reciclezi responsabil.

Cât de verde sunteți în viața de zi cu zi?  

Inspirat de proiectele de sustenabilitate pe care le coordonez, dar mai ales cu gândul la viitorul celor două fiice, sunt adeptul colectării și reciclării, dar și a consumului responsabil.