Life Style

Teodora Burz: „Suntem singurul brand românesc, produs în România, cu o colecție confecționată din materiale sustenabile create pentru noi, în culorile proprii.”

7
min
20/1/2021

Interviu exclusiv cu fondatoarea Styland, brandul momentului în industria fashion.

Teodora Burz, fondator al brandului de îmbrăcăminte Styland și jucător de top în industria globală a modei, conduce cel mai de succes brand românesc al momentului din industria fashion. A dezvoltat afaceri pe două continente, se bazează pe o experiență care îi permite să își facă planuri uriașe cu cea mai mare ușurință și la fel de firesc îi și reușesc toate. În prezent, Teodora are singurul brand românesc, produs în România, cu o colecție confecționată din materiale sustenabile create pentru Styland, în culorile proprii, urmând conceptul de minimum waste, reducând astfel prin producție impactul negativ asupra mediului. Și nu doar prin producție, ci și prin educație, prin informarea corectă a cumpărătorului, chiar prin riscul de a-l pierde ca și client atunci când, în magazin, este sfătuit să achiziționeze un produs doar dacă chiar are nevoie de el pe termen lung. Produsele se găsesc pe site-ul propriu, în magazinul din AFI Palace Cotroceni (parter) și pe platforma internațională Farfetch, cumpărătorii fiind atât români, cât și străini, în proporție egală.

Ești una dintre puținele persoane din industria fashion din România cu o vastă experiență internațională în domeniu. Ce ai aplicat în business-ul tău din tot ce ai învățat „de afară”?

Mulțumesc pentru aprecieri. Ca să îți răspund la întrebare ar însemna să publicăm aici cel puțin un capitol din cartea pe care o voi scrie. Cred că practica este esențială, indiferent unde, când și cum o trăiești. Dacă reușești să practici câțiva ani buni în companii care au performanțe remarcabile pe piețe diferite, ești cel puțin norocos. Varianta în care plătești tu ca să lucrezi într-o astfel de companie este o opțiune la care prea puțini se gândesc. Cam atât de mult contează experiența cumulată. În primii ani de muncă te gândești mereu la câți bani primești pentru jobul pe care îl ai, iar internship-urile în companii bune (neplătite) sunt pe cale de dispariție. Accesul la proceduri și resurse este esențial și tocmai din acest motiv, acesta este mult restricționat și accesibil doar celor care lucrează mulți ani în acea companie.  

Ce înseamnă minimum waste în compania ta și  în ce constă procesul minimum waste, atât ca materiale cât și ca proces de producție pentru Syland?

MINIMUM WASTE este un concept care a devenit un sub brand în sine, în care produsele sunt mai puține și mai bune. Mai puțin accesorizate tocmai pentru a putea fi mai ușor reciclate și de ce nu, mai ușor de recondiționat și stilizat. Sunt produse fabricate în atelierul nostru din materiale selectate din surse sustenabile, create în culorile noastre și pentru noi. În procesul lor de fabricație, pierderile sunt minime, nu se produce în exces tocmai din dorința de a ajunge la tagetul nostru țintă: ZERO INVENTORY. Sunt produse confecționate folosind lumina naturală în condiții de muncă oneste, folosind substanțe chimice mai puțin dăunătoare mediului și oamenilor. Ne dorim ca toți clienții noștri să fie informați asupra procesului de fabricație și asupra produselor pe care le achiziționează și să își îngrijească produsele cu mai mare atenție pentru a da o viață mai lungă produselor. Nu te poți numi brand sustenabil doar pentru că ai în colecție 5 articole confecționate din bumbac organic. Ca în orice domeniu, și în ceea ce privește materialele textile, există foarte multe scări calitative pentru fiecare țesătură. E ca și cum ai spune că toată ciocolata este la fel. Tocmai de asta este super important ca publicul să înțeleagă ceea ce cumpără. Dincolo de tipul țesăturii mai există și sursa acesteia și nivelul calitativ final. Noi folosim țesături de o calitate superioară care suferă o serie întreagă de testări până când ajung să fie tăiate pentru confecționarea produsului finit. Bumbacul organic este cel mai cunoscut publicului larg, însă trebuie să ținem cont și că acesta este cel care consumă cea mai mare cantitate de apă pentru producție. Este un motiv pentru care noi îl selectăm doar pentru categoriile unde nu avem alternativa bumbacului reciclat. Atenția noastră se îndreaptă nu doar către mediul în care trăim ci și către impactul pe care îl are în viața noastră de zi cu zi. În prezent suntem singurul brand românesc, produs în România, cu o colecție confecționată din materiale sustenabile create pentru noi în culorile proprii. Sperăm ca în viitor din ce în ce mai multe branduri să aleagă această variantă. Parte din acest concept va fi și noua etapă pe care o vom lansa în primăvara lui 2021, vom deveni primul magazin digital din România cu o platformă de customizare a produsului prin care clientul își poate alege detaliile și culorile produsului pe care îl comandă, fără producția propriu-zisă de sampling. 

Produsele sustenabile sunt direcția actuală și viitoare în modă, cel puțin în teorie. Ce părere ai despre asta și cât anume se poate aplica în realitate? 

În prezent nu există branduri 100% sustenabile. Însă aproape toate brandurile fac demersuri în direcția sustenabilității. Unii o fac pentru că așa este trendul, alții o fac pentru că îi definesc și chiar cred că aceasta este soluția cea mai corectă pentru un viitor durabil. Și nu e greu să identifici cine se joacă cu trendurile și cine sunt cei autentici. Sustenabilitatea vine în prezent la pachet și cu costuri mari. Și aici clienții trebuie să fie atenți la detalii pentru a nu cădea în capcană, ajungând să plătească mai mult pentru un produs doar pentru că brandul respectiv își cataloghează produsul ca fiind sustenabil. Avem însă avantajul că ne putem informa din multe surse și astfel vom ști ce cumpărăm. Există și certificări în acest sens, care sunt greu de obținut și care te obligă să respecți anumite reguli. Noi ne bucurăm să avem deja un ranking mare în plan internațional în rândul brandurilor sustenabile.  

De ce crezi că în industria fashion din România sunt puține branduri care au decis să meargă în direcția minimum waste?

Există câteva branduri care au declarat că au pornit pe acest drum, unii doar introducând câteva produse white label importate pe care scrie "bumbac organic". Este un demers costisitor pe care nu unii nu și l-au permis sau pe care alții nu l-au considerat necesar încă. Din seria "merge și așa". Însă consumatorii români sunt informați și văd diferența. E nevoie de timp și bani pentru a alege opțiunea asta, pentru că aceste materiale nu sunt în stoc, iar producția lor necesită resurse suplimentare de timp și financiare. În următorii ani vom vedea mai multe branduri care vor alege calea asta, chiar dacă astăzi nu prea avem. 

Poți planta la propriu eticheta produsului Styland și vei constata că vor crește plante și flori din ea, ca un simbol al unui produs 100% biodegradabil. 

Ambalajele și etichetele respectă condițiile de sustenabilitate? 

Am înlocuit integral ambalajele și etichetele și ne mândrim să avem primele etichete plantabile din România. Adică poți planta la propriu eticheta produsului și vei constata că vor crește plante și flori din ea, ca un simbol al unui produs 100% biodegradabil.  

Moda sustenabilă înseamnă și folosirea pieselor vestimentare pe termen cât mai lung, astfel încât să fie limitate achizițiile. Se potrivesc colecțiile tale acestui principiu?

Produsele mele au fost mereu create după aceste criterii. Astăzi ele sunt din ce în ce mai puțin accesorizate, am eliminat chiar și nasturii și fermoarele acolo unde s-a putut tocmai pentru a le putea recicla mai ușor sau pentru a le putea da o nouă formă și o nouă viață. 

De unde achiziționați materia primă? Din România?

România din păcate nu are materie primă pentru noi, așa că importăm toată materia primă din Europa. Am ales deja un partener care ne-a ales pe noi ulterior să îi reprezentăm pe piața din România, așa că putem pune la dispoziția celor interesați o selecție importantă de materiale de nouă generație.

Cum a fost pentru un antreprenor din acest domeniu anul de pandemie 2020?

Pandemia ne-a prins când am împlinit 4 ani de STYLAND. Una din colecțiile de debut a fost intitulată DREAM 2020 și am avut o misiune pentru anul acesta. Pandemia nu ne-a stat în cale pentru a ne atinge ținta. Anul acesta am devenitun brand sustenabil recunoscut internațional, am deschis primul magazin fizic și am semnat câteva parteneriate importante pentru viitorul nostru. Am reușit să avem o creștere cu 45% față de anul 2019 și o nouă misiune pentru următorii 4 ani.

Cum s-a schimbat consumatorul în acest an?

Cea mai importantă schimbare este cea digitală, pe care consumatorii au resimțit-o în multe moduri. Pandemia a accelerat totul, în funcție de panta pe care se află fiecare, ascendentă sau descendentă. Consumatorii au devenit mai atenți la consum, au trăit cu toții experiențe variate și complexe și au fost nevoiți să își regândească stilul de viață. În domeniul nostru, foarte mulți au descoperit shoppingul online în sensul bun și vor rămâne fideli online-ului chiar și după ridicarea tuturor restricțiilor. 

Cât de verde ești în viața de zi cu zi?

Încerc să fiu cât pot de mult, chiar dacă mă lovesc de atâtea bariere. Cu deșeurile este cel mai complicat pentru că România nu a intrat încă în rândul țărilor civilizate. Aș vrea să nu mai arunc atâtea flacoane goale de produse de beauty, mai ales că deja mi-am descoperit brandurile preferate pe fiecare segment și aș cumpăra refill, dacă ar exista. De aproape doi ani, nu mai cumpăr apă din comerț pentru că folosesc apa filtrată și când văd în supermarket baxurile cu apă vândute, îmi și imaginez sticlele din plastic goale care din păcate încă se aruncă necontrolat. Constat că foarte multe femei nu folosesc corect mașina de spălat și care are un consum nejustificat de apă și substanțe de curățat. Sunt pași mici, dar importanți, pe care îi putem face către un mediu mai puțin poluat și pentru economisirea resurselor. Fewer better things.