Stiri

Seceta a „evaporat” un vapor de marfă din trei de pe sectorul româno-bulgar al Dunării

5
min
17/10/2022

Nivelul scăzut al apei a afectat de asemenea şi turismul de croazieră pe Dunăre.

Nivelul scăzut al Dunării şi războiul din Ucraina au redus cu o treime numărul navelor de marfă care trec prin sectorul româno-bulgar al fluviului, a declarat, într-un interviu pentru BTA, şeful direcţiei din Ruse pentru monitorizarea râurilor din cadrul Administraţiei Maritime din Bulgaria, Ivan Zhekov.

114 zile cu apă scăzută

Condiţiile de la începutul lui 2022 erau favorabile navigaţiei, însă apoi a început războiul din Ucraina, iar nivelul apei a început să scadă încă din iunie, o perioadă care este cunoscută pentru nivelurile ridicate ale apei, a spus oficialul bulgar, potrivit căruia nivelurile scăzute ale apei în iulie, august şi septembrie au avut cel mai puternic impact.
Din ianuarie şi până în septembrie 2022, s-au înregistrat 114 zile când nivelul apel a fost scăzut şi a împiedicat navigaţia, comparativ cu numai 56 de zile în care navigaţia a fost limitată în 2019.

Conform statisticilor, în perioada ianuarie-septembrie 2022, un număr total de 6.968 de vase au trecut prin sectorul româno-bulgar al Dunării, comparativ cu 10.746 anul trecut şi 10.991 în 2020. În 2019, când nu existau pandemia de COVID-19 şi acţiuni militare, numărul vaselor care au tranzitat zona a fost de 12.238, potrivit lui Zhekov.

Situație similară, acum 19 ani

Nivelul scăzut al apei a afectat de asemenea şi turismul de croazieră pe Dunăre, a mai afirmat el pentru BTA.

În perioada ianuarie-septembrie 2022, la Ruse au fost înregistrate 278 de vase de croazieră, comparativ cu 116 în aceeaşi perioadă a anului trecut şi 20 în 2020, când a fost vârful pandemiei de COVID-19. În 2019, înainte de pandemie, pe Dunăre operau 190 de vase de croazieră, iar în Ruse au ajuns 441 de nave.

Oficialul bulgar a mai explicat că nivelul scăzut al apei din acest an şi navigaţia paralizată pe Dunăre nu sunt noi, o situaţie similară înregistrându-se şi în 2003.

Nivelul apei pe Dunăre este normal de la sfârşitul lui septembrie, însă transportul de marfă este cu mult sub nivelul de dinainte de război şi de pandemie, în principal din motive economice, şi mai puţin din motive legate de navigabilitate, a comentat el.

Sursa foto: Rawpixel