Smart City

Radu Mihaiu: Şoferii „s-au obişnuit să nu plătească pentru parcare în Bucureşti”

5
min
10/4/2024

„Toată lumea consideră că este normal să parchezi gratis pe trotuar”, a spus primarul sectorului 2, după ce, în ultimele luni, a aprobat montarea a sute de stâlpişori pentru a proteja trotuarele de maşini.

Şoferii s-au obişnuit să nu plătească pentru parcare în Bucureşti, astfel că locurile de parcare special amenajate sunt adesea goale, iar costurile pentru calitatea vieţii îi afectează pe toţi, a spus primarul sectorului 2, Radu Mihaiu.

Potrivit acestuia, mulţi oameni care cumpără apartamente în Capitală nu sunt dispuşi să cumpere şi locul de parcare aferent proprietăţii şi ocupă trotuarele oraşului în mod gratuit.

„Nu poate să fie gratis pe trotuar, pentru că astea sunt nişte costuri pe care le simţim noi, le simt copiii noştri, le simt vârstnicii noştri când nu mai au pe unde să meargă, pentru că maşinile sunt pe trotuar”, a spus edilul la Digi24.

„Oamenii sunt obişnuiţi că parcarea este gratis şi avem locuri de parcare goale. Orice bloc nou trebuie să asigure câte un loc de parcare pentru fiecare apartament, însă legea nu obligă ca la vânzarea apartamentului să se vândă şi locul de parcare. Şi atunci sunt mulţi oameni care cumpără apartament, dar nu-şi cumpără şi locul de parcare. Şi sunt sute de locuri de parcare private, în care nu stă nimeni” a adăugat el.

Mihaiu a spus că oamenii consideră că un preţ care variază între 10.000 şi 20.000 de euro pentru un loc de parcare este prea mare.

Şi asta, în condiţiile în care doar în Bucureşti, fără a lua în considerare Ilfov, există 1,4 milioane de mașini la puțin peste 1,7 milioane de locuitori - adică aproape omul și mașina, potrivit ultimului recensământ, citat de Libertatea.

„Toată lumea consideră că este normal să parchezi gratis pe trotuar”, a mai spus acesta.

Declaraţiile primarului vin în contextul în care, în ultimele luni, sute de stâlpişori au fost montaţi pe trotuarele din sectorul 2 pentru a preveni parcarea maşinilor în spaţiul destinat pietonilor.

Reacţiile şoferilor din Bucureşti

Astfel, reacţiile oamenilor sunt împărţite. O femeie care a comentat la postarea primarului a spus că înţelege măsura acolo unde pietonii nu au pe unde să treacă, ea însăşi având un bebeluş pe care îl plimbă în cărucior. Însă, aceasta a spus că nu este şi cazul zonei Calea Moşilor, unde ea nu mai poate parca aproape de locuinţă.

„Sunt trotuare late de şapte metri pe care le-aţi îngrădit aiurea cu stâlpi, nu era cazul aici (vezi zona Burebista), maşinile nu încurcau cu absolut nimic pietonii. E imposibil de găsit un loc de parcare în zonă”, a spus ea.

„Vă înțeleg, dar dincolo de lege, care nu permite parcarea pe trotuar, gândiți si pe termen lung”, a răspuns un bărbat. „Copilul va creşte, veţi merge cu căruciorul pe trotuar printre maşini, care vă vor claxona că mergeţi prea încet sau când se va mai mari puţin va ieşi din bloc fix în faţa unei maşini care rulează pe trotuar într-un moment de neatenție. Plus că, în orice bloc sunt bebeluşi, bătrâni, persoane cu handicap, bolnavi etc. Nu poţi să laşi maşinile să ocupe trotuarele pentru aceste motive, oriunde există cazuri. În mod normal, şi în străinătate, se opreşte maşina în faţa blocului, se lasă oamenii şi bagajele câteva minute, apoi se pleacă spre locul de parcare (cum ar fi la Obor pentru Moșilor sau oriunde în privat)”, a adăugat el.

Un bărbat iritat de comentariile care justifică parcarea pe trotuare a spus că nu este normal ca acestea să fie ocupate „pentru că nu sunt locuri de parcare”. „De parcă e normal ca din bugetul primăriei — adică al tuturor! — să acomodăm bunurile lor private, plătind costul atât direct, în bani, cât şi indirect, prin poluare şi disconfort”.

Acesta s-a plâns de faptul că un procent uriaş din spaţiul public al Capitalei este deja dedicat deplasării cu maşina personală şi, cu toate acestea, mulţi consideră că nu este suficient. „Deja vă respirăm noxele şi nu mai avem loc de voi, dorinţele voastre sunt satisfăcute numai prin distrugere, fie că e vorba de bani, sănătate, spaţiu verde, calitatea vieţii”, a adăugat el.

„Foarte bine. Trebuie ca pietonii să aibă prioritate şi transportul în comun, în faţa maşinii personale. Uşor, uşor cu taxe, cu reducerea locurilor de parcare şi îmbunătățirea infrastructurii pentru pietoni, o să ne îndreptăm spre civilizaţie”, a spus alt bărbat.

Foto: Radu Mihaiu/Facebook