Stiri

Noi obiective de reducere a emisiilor de dioxid de carbon pentru maşini şi camionete, anunţate de Parlamentul European

3
min
24/2/2023

Parlamentul European (PE) a adoptat noi obiective de reducere a emisiilor de dioxid de carbon pentru autoturismele şi vehiculele utilitare uşoare noi, ca parte a pachetului „Pregătiţi pentru 55”.

Eurodeputaţii au aprobat astfel acordul încheiat cu Consiliul în legătură cu revizuirea standardelor de performanţă aplicabile emisiilor de CO2, iar noua legislaţie propune îndeplinirea lor până în 2035, în conformitate cu obiectivele climatice ambiţioase ale Uniunii Europene (UE), potrivit unui comunicat al PE.

Este vorba despre un obiectiv aplicabil întregului parc de vehicule de la nivelul Uniunii de a reduce emisiile de CO2 produse de autoturismele și camionetele noi cu 100% comparativ cu 2021. Obiectivele intermediare de reducere a emisiilor pentru 2030 au fost fixate la 55% pentru autoturisme și 50% pentru camionete.

Ce măsuri prevede regulamentul  

Comisia va prezenta până în 2025 o metodologie de evaluare și raportare a datelor referitoare la emisiile de CO2 pe durata întregului ciclu de viață al autovehiculelor și camionetelor vândute pe piața UE. Raportul va fi însoțit de propuneri legislative acolo unde este necesar.

Până în decembrie 2026, Comisia va întocmi un raport referitor la o metodologie de ajustare a emisiilor de CO2 ale producătorilor și va propune măsuri a căror implementare este necesară.

Mai poţi citi şi: Alertă într-o ţară din Europa. Resursele de apă şi mâncare sunt puse la risc de criza climatică

Mecanismul existent de stimulare pentru vehiculele cu emisii zero și cu emisii scăzute (ZLEV), care recompensează producătorii care vând mai multe asemenea vehicule (cu emisii de la zero la 50g CO2/km, cum ar fi vehiculele electrice și vehiculele hibride performante), aplicând obiective mai scăzute de reducere a emisiilor de CO2, va fi adaptat la tendințele preconizate de vânzare a vehiculelor. Între 2025 și 2029, valoarea de referință pentru ZLEV va fi de 25% pentru vânzarea de autoturisme noi și de 17% pentru camionetele noi, urmând să fie eliminată din 2030.

Din doi în doi ani, începând cu sfârșitul anului 2025, Comisia va publica un raport pentru a evalua progresele înregistrate în domeniul mobilității rutiere cu emisii zero.

„Regulamentul încurajează producția de vehicule cu emisii scăzute sau zero. El cuprinde o revizuire ambițioasă a obiectivelor pentru 2030 și un obiectiv de emisii zero pentru 2035, care este esențial pentru a putea realiza neutralitatea climatică până în 2050”, a spus raportul PE Jan Huitema.

Mai poţi citi şi: Planeta riscă să intre într-o „buclă fatală” din cauza crizei climatice. Ce soluţii propun cercetătorii

„Obiectivele oferă claritate industriei auto și stimulează inovația și investițiile în cazul producătorilor de mașini. Consumatorii vor putea cumpăra și conduce mai ieftin mașinile cu emisii zero, iar o piață la mâna a doua va apărea mai rapid. Astfel, condusul sustenabil va deveni accesibil tuturor”, a adăugat eurodeputatul.

În urma votului final pozitiv din plen, textul va trebui acum să fie aprobat oficial și de Consiliu.

Foto: frimufilms/Freepik