Solutii

7 grupuri de Facebook unde poţi vinde sau cumpăra haine mai sustenabil

5
min
6/7/2023

În ultimii ani, tot mai mulţi români au renunţat la mentalitatea potrivit căreia cumpărăturile din magazine Second Hand sunt dedicate celor cu venituri reduse.

Interesul crescut al oamenilor din toate clasele sociale pentru un comportament responsabil faţă de mediu a condus la apariţia a tot mai multe grupuri online dedicate hainelor la mâna a doua.

Un trend binevenit, în contextul în care un camion plin cu textile abandonate este debarasat la groapa de gunoi sau incinerat în fiecare secundă, potrivit Programului Naţiunilor Unite pentru Mediu. Oamenii cumpără cu 60% mai multe haine decât în trecut şi le poartă jumătate din timp. Europenii consumă în medie 26 de kilograme de textile per persoană în fiecare an, conform Agenţiei Europene de Mediu.

Mai puţin de 1% din textilele din întreaga lume sunt reciclate în noi textile, iar producţia lor este una dintre principalele cauze ale presiunii asupra materiilor prime şi a utilizării apei. Mai mult, se estimează că aproximativ 20% din poluarea apei la nivel global este cauzată de vopsirea şi finisarea produselor textile, afectând sănătatea comunităţilor locale.

Totodată, producţia textilelor implică mii de substanţe chimice, dintre care 750 au fost clasificate drept periculoase pentru sănătatea umană, iar 440 ca periculoase pentru mediu. Producţia textilelor este şi una dintre cauzele importante ale emisiilor de gaze cu efect de seră, potrivit Comisiei Europene.

Desigur, dacă suntem dedicaţi sustenabilităţii, cel mai indicat este să folosim hainele pe care le avem deja şi să achiziţionăm haine cât mai rar şi din nevoie, nu din dorinţă sau chiar impuls. Dacă totuşi achiziţionăm ceva, este preferabil pentru mediu să cumpărăm haine la mâna a doua, care se pot găsi acum şi pe grupurile de Facebook. Acolo se pot achiziţiona piese vestimentare de calitate şi chiar brand-uri celebre la preţuri mult mai mici decât în magazine, totul sub umbrela unei comunităţi unde membri leagă prietenii cu cei cu care împărtăşesc interesul comun pentru modă sustenabilă.

1. Nu mai port

Unul dintre cele mai populare grupuri de acest fel este „Nu mai port”. Înfiinţat acum mai bine de trei ani, grupul are peste 55.000 de membri şi sute de postări în fiecare de la membrii care doresc să vândă sau să cumpere haine, încălţăminte şi accesorii.

2. Urzeala Şifonierelor

„Urzeala Şifonierelor” este un grup creat acum şase ani, care s-a bucurat de un succes răsunător, astfel că are în prezent peste 71.000 de membri. Comunitatea are o serie de reguli care menţin ordinea într-un grup de o asemenea dimensiune – de pildă, toate postările trebuie să specifice mărimea, materialul, gradul de uzură, brand-ul şi să arate dovezi ale autenticităţii produsului.

Grupul are şi o pagină asociată, unde anunţă evenimentele pe care le organizează.

3. Our Dressing

Şi „Our Dressing” are o serie de reguli pentru a menţine o comunitate eficientă şi corectă, din care fac parte peste 41.000 de membri. Postările trebuie să fie marcate cu #Vând sau #Caut, în funcţie de interesul fiecăruia, iar hainele trebuie să fie fotografiate şi trimise în stare bună. Totodată, grupul nu acceptă „fake-urile”, adică hainele care imită brand-uri de renume.  

4. Yard Sale

Pagina de Facebook Yard Sale, urmărită de zeci de mii de oameni, se doreşte a fi un „târg online de haine” – căreia îi este asociat şi grupul Garage Sale.

Uneori, târgul este organizat şi fizic, iar în cadrul evenimentului vizitatorii pot găsi haine, încălţăminte, bijuterii, accesorii şi decoraţiuni.

5. Second Chance Yard Sale

Şi această pagină de Facebook încurajează reutilizarea şi reciclarea textilelor. De la îmbrăcăminte, încălţăminte şi genţi, până la bijuterii şi obiecte decorative şi chiar CD-uri şi cărţi, comunitatea încurajează pe oricine să i se alăture ca expozant sau vizitator. Expozanţii se pot înscrie la secondchanceys@yahoo.ro.

6. Talcioc de Fashion Bucureşti

Există şi grupuri locale de Facebook destinate schimbului de haine second hand, iar Talcioc de Fashion Bucureşti este unul dintre ele şi este dedicat femeilor cu reşedinţa în Capitală.

7. Kids & Moms Shop

Vânzarea articolelor pentru mame şi copii este scopul grupului Kids & Moms Shop.  Acestea includ haine, jucării, cărţi şi mobilier. Postările care vizează alimente sunt permise doar dacă menţionează data de expirare pentru fiecare produs. Produsele cosmetice sunt interzise.

Foto: Freepik