Stiri

Pericol uriaş pentru sănătate. Combustibilul din deşeuri de plastic a fost aprobat

4
min
16/3/2023

Un combustibil creat din deşeurile de plastic ar putea polua aerul cu substanţe atât de toxice, încât una din patru persoane expuse la acesta de-a lungul vieţii ar putea face cancer.

Potrivit Mariei Doa, o cercetătoare care a lucrat la Agenţia pentru Protecţia Mediului (EPA) din SUA timp de 30 de ani, ameninţarea cancerului din cauza substanţelor din combustibil este atât de mare încât a crezut iniţial că este vorba despre o eroare de calcul.

Avertismentul vine după ce EPA a dat undă verde unei rafinării Chevron de a crea combustibil din materiale plastice aruncate pentru a stimula alternative la petrol, conform The Guardian.

Şi petrolul prezintă un risc crescut de a dezvolta cancer pentru cei care inhalează emisiile vehiculelor care operează pe benzină şi motorină. Potrivit organizaţiei non-profit Cancer Council Australia, emisiile provenite din motoarele diesel cresc riscul dezvoltării mai multor probleme de sănătate, inclusiv cancer pulmonar şi cancer al vezicii urinare.

Doa a spus însă că riscurile imense atribuite noului tip de combustibil înseamnă că acesta nu ar trebui să fie permis de EPA, dar EPA a argumentat că agenţia a supraestimat riscul de cancer cauzat de combustibilul din plastic.

Conform legii din SUA, EPA poate comanda efectuarea unor teste de laborator, monitorizări şi controale, dacă nu există certitudini cu privire la riscurile aprobării unor noi substanţe chimice pentru sănătate şi mediu – însă, în cazul combustibililor pe bază de plastic, agenţia nu a făcut niciunul dintre aceste lucruri, potrivit sursei citate.

Combustibilii pe care Chevron intenționează să îi producă la rafinăria Pascagoula prezintă riscuri grave pentru sănătate pe lângă cancer, inclusiv probleme de dezvoltare la copii, probleme ale sistemului nervos, ale sistemului reproducător, ficatului, rinichilor, sângelui și splinei.

În afară de substanța chimică emisă de vehicule care prezintă un risc de cancer de 25% pe parcursul vieții, un alt combustibil Chevron introdus prin program este de așteptat să provoace cancer la 1,2 din 10.000 de persoane - o rată, de asemenea, mult mai mare decât permite agenția în general pentru populaţie. Divizia EPA care analizează noile substanțe chimice limitează, de obicei, riscul de cancer de la un singur poluant al aerului la un caz de cancer la un milion de oameni. De asemenea, agenția a calculat că poluarea aerului de la unul dintre combustibili este de așteptat să provoace cancer la 7,1 din 1.000 de lucrători – de peste 70 de ori mai mult decât nivelul pe care EPA îl consideră de obicei acceptabil pentru angajaţi.

Riscul de cancer de unul din patru cauzat de inhalarea emisiilor combustibilului Chevron este mai mare chiar şi decât riscul de cancer pulmonar pentru fumători.

Sursele de energie cu adevărat regenerabile, cum ar fi plantele sau algele, pot fi regenerate într-o perioadă scurtă de timp. Deși există o dezbatere semnificativă dacă etanolul, care este făcut din porumb și alți combustibili regenerabili pe bază de plante sunt cu adevărat mai buni pentru mediu decât combustibilii fosili, nu există nicio îndoială că plasticul nu este regenerabil și că producția și transformarea lui în combustibili eliberează subtanţe poluante, dăunătoare pentru climă.

Chevron a argumentat însă că plasticul este „o parte esenţială a vieţii moderne”, iar deşeurile de plastic „nu ar trebui să ajungă în locuri nedorite” din natură, astfel că transformarea lor în combustibil sprijină o economie circulară.

Însă ecologiştii acuză compania de greenwashing, întrucât crearea de combustibil din plastic este chiar mai dăunătoare pentru climă decât combustibilii fosili.

Peste 99% din tot plasticul provine din combustibili fosili, inclusiv cărbune, petrol și gaz. Pentru a produce combustibil din materiale plastice, sunt folosiţi combustibili fosili suplimentari pentru a genera căldura care le transformă în produse petrochimice.

O cantitate mică de plastic este reciclată în jurul lumii, iar, după ce sfârşeşte în natură, nu se descompune complet, ci se descompune într-un final în bucăţi mici, iar unele dintre ele sfârşesc în corpurile noastre.

Pe măsură ce conștientizarea publicului cu privire la daunele aduse de plastic pentru sănătate și mediu crește, industria s-a trezit sub o presiune din ce în ce mai mare pentru a găsi o utilizare a deșeurilor din plastic. De aceea, ideea de a crea combustibil din plastic oferă sentimentul reconfortant că plasticul poate fi durabil, însă transformarea lui în combustibil nu pare a fi o soluţie, ci o problemă, atât pentru criza climatică, cât şi pentru sănătatea oamenilor.

Foto: Adobe Stock