Life Style

FOTO. Doar 74 de produse nealimentare comercializate în România au eticheta ecologică europeană. Cum arată

3
min
16/3/2023

„Rafturile magazinelor sunt pline de produse nealimentare cu tot felul de însemne BIO sau ECO, dar prea puțini cumpărători știu cum arată cu adevărat eticheta verde europeană", a spus președintele ANPM, Laurențiu Alexandru Păștinaru.

Doar 74 de produse nealimentare din România sunt inscripționate cu etichetă ecologică europeană și pot purta semnul florii europene. Pentru restul fie nu s-a solicitat acordarea însemnului UE, fie nu s-au respectat criteriile stabilite la nivel european, potrivit unui comunicat al Agenției Naționale pentru Protecția Mediului (ANPM), citat de Agerpres.

„Rafturile magazinelor sunt pline de produse nealimentare cu tot felul de însemne BIO sau ECO, dar prea puțini cumpărători știu cum arată cu adevărat eticheta verde europeană. Acest însemn al produselor prietenoase cu mediul poate fi solicitat doar la ANPM, iar produsele trebuie să respecte un set de criterii, pentru a obține eticheta ecologică a UE. Aceste criterii de mediu iau în considerare întregul ciclu de viață a produsului și vizează mai multe grupe de produse, printre care se află soluții de curățare, aparate, produse din hârtie, textile, obiecte pentru casă și grădină, lubrifianți și două tipuri de servicii: cazare turistică și camping. Pe piața din România există, în prezent, 74 de produse din categoriile amintite, care au obținut eticheta ecologică, pentru o perioadă de cinci ani", a spus președintele ANPM, Laurențiu Alexandru Păștinaru.

ANPM este singura instituție din România la nivelul căreia funcționează Secretariatul Tehnic al Comisiei pentru eticheta UE ecologică, în cadrul Direcției Controlul Poluării și Reglementări - Serviciul EMAS Managementul Riscului.

Potrivit experților din cadrul acestei comisii, eticheta ecologică europeană reprezintă un sistem voluntar, conceput să încurajeze operatorii economici să comercializeze bunuri și servicii care sunt prietenoase cu mediul înconjurător, precum și să promoveze economia circulară, prin generarea unei cantități mai mici de deșeuri și CO2.

Acordarea etichetei verzi europene și promovarea produselor cu eticheta ecologică aduc o contribuție reală la cele mai mari provocări de mediu identificate în Pactul Verde European, cum sunt: atingerea neutralității climatice până în anul 2050, trecerea la o economie circulară și atingerea țintei de poluare zero pentru un mediu fără toxicitate.

„Produsele și serviciile pentru care se solicită eticheta ecologică pot purta logo-ul cunoscut al florii europene, Ecolabel, numai după ce Comisia Națională pentru Acordarea Etichetei Ecologice decide că acestea respectă regulile europene specifice fiecărui produs. Pentru că multe din produsele pentru care se solicită acest însemn sunt departe de performanțele de mediu impuse de legislația românească pentru punerea în aplicare a Regulamentelor Europene privind eticheta UE ecologică, de multe ori suntem nevoiți să respingem unele dosare. Nu putem acorda etichetă ecologică pentru un produs coroziv, spre exemplu, care prezintă riscuri pentru sănătate, e firesc!", a adăugat șeful ANPM.

În prezent, la Secretariatul Tehnic al Comisiei pentru eticheta UE ecologică al ANPM se află depuse spre analiză dosarele mai multor operatori economici care comercializează diferite tipuri de detergenți, vopsele și alte materiale pentru amenajări interioare, precum și hârtie tipărită.

Foto: Freepik