Stiri

Proprietarii de restaurante nu vor să-şi cumpere propriile aparate de colectare a deșeurior precum retailerii

2
min
26/4/2024

Costul sigiliilor și sacilor, pe care a trebuit să le comande în cadrul SGR, îi nemulțumește pe proprietarii de restaurante

Restaurantele refuză să achiziționeze propriile aparate de colectare a deșeurilor, în ciuda volumului mare de ambalaje generate, comparabil cu cel al unui hipermarket.

Proprietarii de restaurante afirmă că achiziția acestor aparate nu este o soluție viabilă din cauza riscului de spargere a sticlelor în timpul funcționării, care ar putea afecta clienții aflați în localuri.

Deși restaurantele sunt dispuse să contribuie la gestionarea deșeurilor, ele nu vor să suporte costuri suplimentare. Industria HoReCa a exprimat numeroase critici cu

privire la Sistemul Garanție-Returnare (SGR), pe care îl consideră o povară suplimentară. Mulți operatori susțin că interacțiunea cu RetuRO, administratorul SGR, este dificilă și că procesul este lent.

Astfel, restaurantele ar putea deveni un obstacol în calea recuperării ambalajelor, deoarece industria HoReCa se declară copleșită de această nouă sarcină, potrivit Ziarului Financiar.

”Ne dorim o rearanjare a sistemului de colectare. În HoReCa, aceasta se face doar manual, nu ştiu ca vreun operator să fi cumpărat aparat pentru colectarea ambalajelor. Nu ar fi fezabil aşa ceva – să arunci sticle şi să se spargă în aparatul instalat în restaurant, în timp ce clienţii stau la masă şi beau cafea. Noi ne dorim să sprijinim procesul, dar responsa¬bilitatea reciclării trebuie să fie la producători, nu la noi. Sunt gata să ajut, dar fără să pierd bani“, spune Daniel Mischie, CEO-ul grupului de restaurante City Grill şi preşedintele Organizaţiei Patronale a Hotelurilor şi Restaurantelor din România (HORA).

Deși mulți jucători din industria HoReCa susțin că au politici de sustenabilitate, preluarea responsabilității colectării ambalajelor ar putea fi în concordanță cu aceste principii. Pornind de la ideea că orice afacere este responsabilă pentru deșeurile pe care le generează, această măsură ar putea contribui la gestionarea eficientă a deșeurilor.

Totuși, reprezentanții industriei restaurantelor și cafenelelor afirmă că progresele în implementarea Sistemului Garanție-Returnare (SGR) sunt lente, iar colectarea ambalajelor devine o corvoadă pentru ei.

”Desigur că infrastructura nu este pusă la punct, aşa este peste tot, după ce te loveşti de probleme găseşti soluţii. Noi colectăm sticlele clienţilor care consumă în locaţie şi după trebuie să cerem ridicarea lor, iar aici se complică situaţia. Fiind multe cereri, timpul este mare şi volumul de sticle depăşeşte capacitatea noastră de stocare. Sperăm să se rezolve“, a transmis Mari, proprietara unui local din Popeşti-Leordeni, potrivit sursei citate.

Reprezentanții industriei HoReCa semnalează costurile ridicate asociate gestionării deșeurilor prin Sistemul Garanție-Returnare (SGR). Sacii obligatorii pentru colectarea ambalajelor au prețuri semnificativ mai mari decât media pieței.

Săptămâna trecută, un set de 30 de saci pentru colectarea ambalajelor din plastic și metal costa 63,3 lei, iar unul pentru ambalajele din sticlă costa 87 de lei, conform site-ului RetuRO. În plus, fiecare sac necesită un sigiliu pentru închidere, care costă 3 lei.

Cu toate acestea, președintele Daniel Mischie a anunțat ieri că, în urma discuțiilor recente, prețul sacilor a fost redus cu 30% începând de luni.

Foto: Getty Images