Stiri

Cercetătorii au descoperit cum i-ar putea convinge pe oameni să mănânce alimente sustenabile - studiu

9
min
28/12/2022

Studiul a constatat că oamenii răspund bine la etichetarea climatică a alimentelor pe care le consumă.

Etichetele care îi informează pe consumatori cu privire la impactul negativ al alimentelor pe care le consumă sunt o modalitate eficientă de a-i determina să nu mai aleagă mâncare care afectează planeta, potrivit unui studiu.

Politicienii au dezbătut tot mai mult în ultimii ani despre cum i-ar putea convinge pe oameni să aleagă alimente care produc mai puţine emisii de carbon. În aprilie, raportul Grupului Interguvernamental pentru Schimbări Climatice (IPCC) al Organizaţiei Naţiunilor Unite (ONU) i-a îndemnat liderii mondiali să sprijine o tranziție către diete durabile, sănătoase, cu emisii scăzute.

Însă, Henry Dimbleby, care sfătuieşte guvernul britanic cu privire la alimente, a spus recent că este imposibil din punct de vedere politic pentru un guvern să le spună oamenilor să consume mai puţină carne.

Studiul, publicat în revista Jama Network Open, a constatat însă că oamenii răspund bine la etichetarea climatică a alimentelor pe care le consumă, mai ales când aceasta subliniază impactul negativ al celor mai dăunătoare dintre ele, potrivit The Guardian.

Adulţilor americani analizaţi de cercetători li s-a arătat un meniu fast-food şi li s-a cerut să aleagă un fel de mâncare pe care ar dori să îl comande la cină. Unii au primit un meniu normal, în timp ce alţii au primit un meniu în care li s-au semnalat în mod pozitiv alegerile mai prietenoase cu mediul (precum cele vegetariene), iar restul au primit un meniu în care li s-a atras atenţia asupra alegerilor negative (precum carnea roşie) printr-o etichetă roşie.

Meniul care a subliniat alegerile „verzi” a menţionat în dreptul fiecărei opţiuni sustenabile că este „durabilă din punct de vedere ecologic”, are „emisii scăzute de gaze cu efect de seră” şi o „contribuţie scăzută la schimbările climatice”. Meniul cu alimente cu un impact negativ crescut asupra climei a specificat în dreptul fiecărei astfel de opţiuni că „nu este durabilă din punct de vedere ecologic”, are „emisii mari de gaze cu efect de seră” şi o „contribuţie mare la schimbările climatice”.

Comparativ cu adulţii care au primit un meniu normal, cu 23,5% mai mulţi participanţi au ales să comande mâncare sustenabilă atunci când meniurile au afişat etichete cu impact climatic negativ ridicat şi cu 9,9% mai mulţi când acestea au ilustrat impact redus asupra planetei.

Autorii studiului, de la universitățile Johns Hopkins și Harvard, au spus: „Producția alimentelor de origine animală, condusă în primul rând de producția de carne de vită, este responsabilă de 14,5% din emisiile globale de gaze cu efect de seră și contribuie semnificativ la schimbările climatice. În Statele Unite, consumul de carne, în special consumul de carne roșie, depășește în mod constant nivelurile recomandate pe baza ghidurilor alimentare naționale. Schimbarea tiparelor alimentare actuale către diete mai durabile, cu cantități mai mici de carne roșie consumată, ar putea reduce emisiile de gaze cu efect de seră cauzate de alimentație cu până la 55%”.

„Am descoperit că marcarea opţiunilor de pe meniuri care includ carne roșie cu etichete roșii şi semnalarea impactului negativ asupra climei, au fost mai eficiente în a-i determina pe oameni să facă alegeri mai durabile decât etichetarea articolelor care nu sunt din carne roșie într-un mod pozitiv, care precizează impactul redus asupra climei”, au mai spus autorii.

Sursa foto: Wikimedia Commons