Smart City

Zațul de cafea reciclat a devenit combustibil pentru autobuzele din Londra

4
min
15/5/2020

Parcă altfel îți bei cafeaua în fiecare dimineață când afli că bus-ul pe care îl iei până la job este alimentat inclusiv cu zațul care rămâne în ceașca ta.

Aceasta nu este o povestire din viitor, în nicun caz, chiar dacă așa pare. Și oricât de mult ți-ar plăcea filmele SF, să știi că minunea asta chiar se întâmplă în zilele noastre, la vreo 2.500 km mai la Vest, unde nivelul de analiză și implementare a reciclării și a soluțiilor împotriva poluării a ajuns până la detalii ca zațul de cafea.

40% dintre emisiile de oxizi de azot provin din transportul rutier, iar Capitala Marii Britanii a instituit deja o taxă cumulată de 21,5 lire pe zi pentru automobilele Euro 3. La “congestion charge”, în valoare de 11,5 lire, introdusă acum 14 ani, s-a adăugat, in urma unei dezbateri publice, așa numita T-charge, în valoare de 10 lire. Scump să treci cu o mașină Euro 3 prin centrul Londrei! Dar Primăria nu s-a limitat la taxe, ci a trecut și la alte măsuri: bio-fuel-ul B 20 este numai una dintre ele.

Bio-Bean, un start-up londonez, în colaborare cu grupul Shell, au dezvoltat B 20, un combustibil ecologic care are în componență 20% zaț de cafea și care poluează cu 15% mai puțin decât variantele clasice. În plus, zațul de cafea este reciclat.

Având în vedere că, în Londra, cafenelele și restaurantele produc anual peste 500.000 tone de zaț, materie primă ar fi din belșug. Socoteala e simplă și e făcută chiar de Arthur Kay, fondatorul Bio-Bean: “La 2,55 milioane de cești decafea băute, obținem destul combustibil din zaț încât putem alimenta un bus timp de un an de zile.”

Firma a încheiat parteneriate cu multe lanțuri de cafenele, printre care și CostaCoffee și Caffe Nero, așa că atunci când te vei afla la o măsuță din Trafalgar Square și vei savura o cafea, nu te mira când vei vedea cum angajații cafenelei tocmai dau mai departe câțiva saci plini cu zaț.

Încă două lucruri ar mai fi de spus.

Primul ar fi că ideea nu este nouă. În 1930, în Brazilia atinsă și ea de criză economică, conductorii puneau să fie arși saci întregi de cafea în cuptoarele locomotivelor. Ce risipă, am spune! Ni se rupe sufletul când ne gândim la tonele de cafea aromată braziliană care s-au dus pe Apa Sâmbetei. Sau pe apa Fluviului Amazon, ca să păstrăm reperele geografice.

Iar al doilea lucru, pentru că orice poveste are un final fericit, este că acesta e doar începutul: B 20, combustibilul din zaț reciclat, merge mai departe! După autobuzele londoneze urmează taxiurile, care și ele poluează multișor. Apoi va veni rândul autocarelor și camioanelor. Iar planurile companiei sunt să se extindă cât de repede în Europa și în SUA.

Le-am ura succes și lor, și PrimarieiLondrei, dar știm că n-au nevoie. Oamenii care mișcă lucruri și cărora chiar le pasă își clădesc singuri succesul și au super rezultate.

Și au trăit fericiți până la adânci bătrâneți, chiar și în afara UE.