Solutii

Ţările care te plătesc să mergi la serviciu cu bicicleta

4
min
16/3/2023

În toată Europa, guvernele încearcă să implementeze scheme pentru biciclete.

Oamenii din multe ţări europene optează tot mai mult pentru mersul pe bicicletă la serviciu, în locul dimineţilor la volan care îi prinde în ambuteiaje.

Beneficiile pentru sănătate sunt multe. Un studiu arată că persoanele care merg cu bicicleta la muncă au un risc cu 45% mai mic de a dezvolta cancer şi cu 46% mai mic de boli cardiovasculare.

Evitarea folosirii maşinii este şi o modalitate excelentă de a reduce amprenta de carbon a fiecărei persoane, întrucât transporturile cauzează un sfert din emisiile globale de gaze cu efect de seră provenite de la combustibili, jumătate provenind de la vehicule private. Pe lângă aceste emisii care înrăutăţesc încălzirea globală, maşinile poluează aerul cu substanţe periculoase pentru sănătate, potrivit euronews.com.

Citeşte şi: Când începe „Străzi Deschise” în Bucureşti. Locuitorii Capitalei cer extinderea pietonalizării în 2023

Multe ţări din Europa au scheme de mers cu bicicleta la muncă, însă nu toate sunt la fel.

Ţările de Jos

Olandezii pedalează în medie 2,6 kilometri pe zi, iar dacă exemplul ar fi urmat la nivel mondial, emisiile globale de carbon ar scădea cu 686 milioane de tone pe an.

Guvernul olandez încurajează obiceiul sănătos oferindu-le celor care merg la serviciu pe bicicletă o „alocaţie de kilometraj”.

Din 2006, companiile au recompensat navetiștii care merg cu bicicleta cu 0,19 euro pe kilometru, o cheltuială pe care guvernul le permite să o deducă din factura fiscală.

În prezent, un navetist care merge cu bicicleta 10 kilometri pe zi, cinci zile pe săptămână ar putea câştiga aproximativ 450 de euro pe an în Ţările de Jos.

Belgia

Belgia oferă o schemă similară cu cea din Ţările Jos, oamenii putând să solicite 0,24 euro pentru fiecare kilometru pe care îl merg cu bicicleta.

Programul este foarte popular printre angajaţii belgieni, unul din cinci oameni care lucrează în întreprinderile mici şi mijlocii primind o sumă de bani în cadrul lui, în prima jumătate a anului 2022.

Citeşte şi: Amenzi uriaşe pentru şoferii din Bucureşti care nu explică de ce au parcat neregulamentar

Franţa

Navetiştii francezi pot solicita până la 0,25 euro pe kilometru făcut cu bicicleta până la serviciu, până la un plafon anual de aproximativ 200 de euro.

Rezultatele unui program-pilot în care au fost implicate 18 companii au arătat o creştere cu 50% a numărului de biciclişti activi, datorită stimulentului financiar.

Rezultatele fazei pilot, în care au fost implicate 18 companii, au arătat o creștere cu 50% a numărului de bicicliști activi.

Italia

În Italia, accesul la programe de mers cu bicicleta la serviciu depinde de autoritatea locală de care aparţine fiecare angajat, în funcţie de unde locuieşte.

În Bari, capitala regiunii Puglia din Italia, navetiştii care merg cu bicicleta primesc 0,21 de euro pentru fiecare kilometru pe care îl parcurg cu bicicleta către serviciu, în limita a 25 de euro pe lună.

Pe lângă acest tip de stimulente, guvernul italian le oferă navetiştilor tichete cu ajutorul cărora îşi pot cumpăra biciclete noi.

Citeşte şi: Primăria Sectorului 1 a intensificat ridicarea maşinilor parcate ilegal. Anunţul făcut de Clotilde Armand a stârnit zeci de reacţii

Marea Britanie, Luxemburg şi Spania

Unele state nu oferă bani pentru distanţa parcursă, ci beneficii în vederea achiziţionării de biciclete.

În Luxemburg, oamenii care merg cu bicicleta la muncă pot deduce până la 300 de euro din impozitul pe venit pentru a cumpăra o bicicletă nouă, iar în Marea Britanie angajaţii pot pretinde până la 32% din costul real al bicicletei în deduceri fiscale, cumpărând astfel biciclete prin intermediul angajatorului.

În toată Europa, guvernele încearcă să implementeze scheme pentru biciclete. În Spania, guvernul ia în considerare un nou program, „En Bici al trabajo”, care ar plăti personalul pentru a merge cu bicicleta la serviciu.

Foto: Freepik