Solutii

Care este secretul succesului Sistemului Garanţie-Returnare în Slovacia

3
min
24/2/2023

Slovacia a fost a 11-a țară europeană care a lansat la nivel național schema de returnare a recipientelor primare la 1 ianuarie 2022, cu Sensoneo, o companie de soluții de gestionare a deșeurilor.

De la momentul intrării în funcțiune a sistemului, acesta a facilitat returnarea a 100 de milioane de sticle de plastic și cutii aluminiu de către populația de peste cinci milioane de oameni a Slovaciei în primele cinci luni de funcționare.

Care e povestea succesului Sistemului de Garanție-Returnare?

Potrivit Sensoneo, Sistemul Garanţie-Returnare (SGR) în Slovacia a fost discutat pentru prima dată public în anul 2003. Cu toate acestea, Slovacia a definit o strategie clară pentru sticlele PET, cutiile de metal și aluminiu abia în 2019, conform Packaging Europe.

Ministerul Mediului din Slovacia avea să înființeze ulterior Administratorul SGR, format din patru asociații profesionale non-profit, reprezentând producători și retaileri responsabili pentru 80% din sticlele și conservele de pe piața slovacă, precum și aproximativ 3.000 de unități comerciale.

„Din fiecare sistem funcțional, am ales ceea ce am considerat a fi cel mai bun în anumite domenii și, astfel, am stabilit contururile propriului nostru sistem. Am adoptat în mare parte cele mai bune practici din Scandinavia și țările baltice”, a spus Mária Trčková, CEO al Administratorului SGR din Slovacia.

Următorul pas a fost lansarea fazei de implementare a Administratorului SGR în martie 2021. Având în vedere că sistemul urma să intre în funcțiune la 1 ianuarie 2022, procesul de selecție a fost sensibil la timp, dar Administratorul SGR a subliniat și necesitatea unei soluții tehnice inovatoare și de înaltă precizie.

„Am căutat un partener de încredere și responsabil, cu experiență în domeniul IT și digitalizare, care să poată converge spre domeniul managementului deșeurilor”, a spus Locia Morvai, director de afaceri externe și comunicare la Administratorul SGR.

Sensoneo a fost selectat de administratorul SGR, expertiza companiei în digitalizare fiind un factor major în luarea deciziei. Compania a declarat că soluția sa de logistică va ajuta companiile mari de reciclare care operează la nivel național și operatorii de preluare să-și automatizeze și să-și optimizeze operațiunile zilnice ca parte a sistemului SGR.

Mai poţi citi şi: Creştere spectaculoasă a GreenPoint Management. Ce planuri are compania românească în 2023

În ciuda presiunilor de timp și a provocărilor lanțului valoric, Slovacia a lansat SGR în timp util, sistemul fiind disponibil online la 1 ianuarie 2022, la doar 10 luni de la începutul procesului de implementare. „Comunitatea internațională a fost cu adevărat impresionată de această viteză”, a spus Morvai.

Sensoneo este responsabil pentru asigurarea accesului continuu la date privind funcționalitatea sistemului, cu scopul de a menține operațiuni eficiente și automatizate. Compania este responsabilă pentru reunirea producătorilor, distribuitorilor, punctelor de colectare, transportatorilor, depozitelor, clienților și reciclatorilor, împreună cu guvernul Slovaciei, prin partajarea și managementul datelor. Operațiunile sunt efectuate în timp real, inclusiv optimizarea rutelor de transport și a logisticii în conformitate cu obiectivul de a menține amprenta de carbon a SGR cât mai scăzută posibil.

În plus, cercetările au demonstrat că transparența în ceea ce privește materialele incluse, cum funcționează sistemul și ce beneficii oferă sunt importante pentru a motiva consumatorii să participe la SGR. În mod similar, 56% dintre consumatorii chestionați au spus că nu ar călători deloc sau nu mai mult de un kilometru pentru a-și returna recipientele goale în vederea reciclării ulterioare.

Consumatorii pot returna acum containerele prin distribuitoare automate în anumite magazine. Potrivit Sensoneo, consumatorii au și opțiunea de a returna sticlele de plastic și cutiile metalice uzate cu scanere manuale în magazine mici și locații îndepărtate.

Mai poţi citi şi: Provocările Sistemului Garanţie-Returnare în zonele rurale din România

În acest moment, SGR-ul Slovaciei implică peste 2.400 de puncte de colectare înregistrate. De la lansarea sistemului, peste 100 de milioane de unități de ambalare au fost returnate, în medie, peste două milioane de retururi fiind procesate pe zi. Compania a anunţat că valoarea totală a voucherelor emise în cadrul schemei a ajuns până acum la aproape 15 milioane de euro.

Foto: Freepik