Solutii

Salariile românilor trebuie să devină egale cu ale vesticilor pentru a face tranziţia verde

5
min
6/7/2023

România nu poate să facă tranziţia la vehiculele electrice de care Europa are nevoie ca de aer (curat), fără ca salariile românilor să devină egale cu cele ale vesticilor, a dezvăluit un raport al asociaţiei de mediu 2Celsius.

Mai mult, dacă ţara noastră nu investeşte în reconversia profesională a românilor în direcţia economiei verzi, atunci riscă imigrarea a şi mai multor cetăţeni în străinătate sau pur şi simplu o lipsă a folosirii competenţelor privind sustenabilitatea, au concluzionat experţii de mediu.

„Tranziţia la vehiculele electrice (ca, de altfel, tranziţia energetică mai general vorbind) nu poate fi justă fără o creştere semnificativă a veniturilor populaţiei. Similar Poloniei, România trebuie să abandoneze ideea de creştere economică bazată pe costuri reduse cu forţa de muncă. Dacă această abordare îşi arătase limitele încă de la sfârşitul anilor 2010, pandemia şi accelerarea tranziţiei energetice fac cu atât mai urgentă nevoia de a reevalua modelul de dezvoltare economică din ultimele două decenii”, a avertizat studiul.

Citeşte şi: Zonele cu emisii reduse „pot fi considerate restrictive”, dar conduc la „o viaţă mai bună” pentru români

Programe precum Rabla nu înlocuiesc nevoia de aliniere a veniturilor

Experţii de mediu au spus că programele de subvenţionare a populaţiei, precum Rabla Plus, nu pot înlocui o aliniere a veniturilor românilor cu cele din vestul Europei, astfel că România încă are o cotă de piaţă foarte scăzută a maşinilor electrice.

„Ele rămân inaccesibile ca preţ pentru marea majoritate a populaţiei. Mai precis, diferenţele de venit dintre populaţia României şi cea a ţărilor occidentale nu pot fi compensate de programul Rabla Plus şi în absenţa unei convergenţe mai rapide a veniturilor între est şi vest, foarte probabil că piaţa auto din România va rămâne şi mai mult în urma pieţelor celorlalte membre UE”, au precizat aceştia.

Citeşte şi: Dacă bucureştenii nu conştientizează pericolul, măsurile de restricţionare a traficului 'nu vor funcţiona'

„Această asimetrie dintre est şi vest are efecte perverse pentru piaţa auto din ţările cu venituri reduse, cum este şi România. Pe de o parte, maşinile noi sunt în general prea scumpe pentru populaţia României, lucru evident din faptul că în mod constant peste 70% din înmatriculări sunt autoturisme importante de ocazie. Pe de altă parte, România este o piaţă importantă pentru maşinile poluante de care populaţia occidentală încearcă să scape din ce în ce mai repede şi la preţuri din ce în ce mai mici”, au adăugat ei.

Specialiştii de mediu de la 2Celsius au subliniat că problemele sunt vechi, iar autorităţile le cunosc, însă nu au venit cu obiective şi soluţii concrete până în prezent.

Citeşte şi:  Oraşele unde şoferii ar putea avea restricţii de acces sau taxe suplimentare din 2025

Ce soluţii are România pentru a avea o flotă mai verde de vehicule

Printre măsurile necesare se numără impunerea unei limite a numărului de înmatriculări de vehicule poluante, însă acest lucru ar necesita „o capacitate strategică şi administrativă considerabilă, precum şi riscuri electorale importante”.

„Per ansamblu, singura soluţie viabilă pe termen lung este creşterea veniturilor populaţiei, pentru ca vehiculele electrice să devină o alternativă viabilă la cele poluante care reprezintă norma astăzi. Per total, costurile pe care le implică un vehicul electric nou sunt mai mici decât cele pe care le implică vehiculele cu motorizări termice. Pentru populaţia României, însă, asemenea analize au o relevanţă foarte scăzută, pentru că diversele costuri asociate achiziţiei şi utilizării vehiculelor sunt resimţite foarte diferit în ţările cu venituri ridicate”, a concluzionat documentul.

Citeşte şi: Neneciu: „Nu avem date despre poluarea aerului, nu avem probleme”

Foto: wirestock/Freepik