Stiri

ONU atenționează că mașinile vechi sunt trimise în țările în curs de dezvoltare și poluează astfel aerul

4
min
27/10/2020

Între 2015 și 2018, 14 milioane autovehicule ușoare de ocazie au fost exportate la nivel mondial și 80% au mers spre țările cu venituri mici și medii.

Potrivit unui raport publicat de Programul Națiunilor Unite pentru Mediu (UNEP), mașinile uzate, exportate din țările bogate în cele în curs de dezvoltare cresc poluarea aerului celor din urmă și îngreunează eforturile față de oprirea schimbărilor climatice.

Studiul, primul de acest fel, a arătat că în jur de 14 milioane de mașini, dube și microbuze au fost exportate din Europa, Statele Unite și Japonia între 2015 și 2018. Aproximativ 80% dintre acestea au mers spre țările cu venituri mici și medii.

Japonia își trimite automobilele second-hand spre Orientul Mijlociu și Africa australă, iar SUA spre Mexic și Emiratele Arabe Unite.

Cu prilejul unei inspecții efectuate în portul Amsterdam de autoritățile olandeze la finele lui 2019, s-a descoperit că vechimea medie a vehiculelor care așteptau să fie exportate era de 18 ani. 93% dintre ele erau conforme doar cu normele Euro 3 sau chiar inferioare. O parte dintre vehicule nu mai funcționau, iar unele aveau catalizatorul spart.

Majoritatea acestor vehicule sunt foarte vechi, poluante, mari consumatoare de combustibili şi periculoase”, subliniază Rob de Jong, care conduce divizia de mobilități durabile în cadrul Programului Națiunilor Unite pentru Mediu.

În condițiile în care numărul de autovehicule ar putea să se dubleze până în 2050, pentru a ajunge la două miliarde de unități la nivelul planetei, a devenit o urgență ca exporturile de automobile second-hand să fie mai bine controlate, subliniază UNEP. Aceasta cu atât mai mult cu cât China, care până în 2019 a interzis exporturile de automobile de ocazie, ar putea deveni rapid un pion important pe această piață.

Două treimi dintre cele 146 de state studiate de Programul Națiunilor Unite pentru Mediu au reguli slabe sau foarte slabe în ceea ce privește importurile de vehicule. De exemplu, Republica Democratică Congo impune o limită de vârstă de 20 de ani și nici o regulă în ceea ce privește emisiile poluante. Georgia nu taxează aceste importuri decât în funcție de capacitatea cilindrică a autovehiculelor și are una dintre cele mai îmbătrânite flote din lume.

Transformarea flotei mondiale într-una mai curată este o prioritate pentru a ne atinge obiectivele climatice în materie de calitate a aerului. Țările dezvoltate trebuie să înceteze să exporte vehiculele care nu trec testele de securitate şi poluare. La rândul lor, țările importatoare trebuie să adopte norme de calitate mai severe”, subliniază directorul executiv al UNEP, Inger Andersen.

Potrivit raportului UNEP, între 2015 și 2018, aproximativ 14 milioane autovehicule ușoare de ocazie au fost exportate la nivel mondial și aproximativ 80% au mers spre țările cu venituri mici şi medii. În perioada analizată, țările africane au importat cel mai mare număr de vehicule second-hand (40% din total), urmate de țările din Europa de Est (24%), Asia-Pacific (15%), Orientul Mijlociu (12%) și America Latină (9%).

Taxa Oxigen din București, incompletă, anulată prin referendum făcut pe Facebook

Primarul încă în exercițiu al Bucureștiului, Gabriela Firea, urma să aplice taxa Oxigen șoferilor din Capitală. Aceasta ar fi presupus ca mașinile sub Euro 4 să plătească vinieta, începând cu 2021, iar mașinile sub Euro 3 să nu mai aibă acces în centrul orașului.

Mașinile non-euro, Euro 1 și Euro 2, nu ar mai fi avut voie deloc în București de la 1 ianuarie 2022, iar pentru cele Euro 3 restricția ar fi fost valabilă din anul 2024. Potrivit amendamentului, ar fi fost exceptate de la plata vinietei scuterele și motocicletele, dar și autovehiculele cu norma de poluare Euro 3 care funcționează cu GNL, GNC şi GPL. Pentru mașinile sub Euro 3 vinieta ar fi fost de 15 lei pe zi, iar pentru cele Euro 3 - 5 lei pe zi.

Firea a renunțat, însă, la taxă în urma unui „referendum” pe Facebook, prin care ar fi primit peste 15.000 de mesaje, dintre care 90% erau împotriva taxei Oxigen.

Controversele create în jurul acestei taxe se refereau la ce taxa, de fapt, Gabriela Firea – poluarea, accesul sau proprietatea? Și ce s-ar fi întâmplat cu șoferii de mașini vechi care locuiesc în centrul Capitalei? În plus, taxa Oxigen avea un singur criteriu de aplicare - norma Euro a autovehiculelor -, fără să țină cont de capacitatea motorului sau de tipul de combustibil folosit. Mai mult de atât, vinieta urma să fie plătită în perimetrul stabilit doar în timpul săptămânii, între orele 7 – 22.

Cu toate acestea, se impune o taxare, o selecție a acestor mașini poluante, făcută într-un mod corect pentru toată lumea care respiră aerul toxic din Capitală.