Smart City

Măsurile luate împotriva poluării cauzate de traficul auto, în 10 capitale europene

8
min
15/5/2020

Primăriile din cele mai multe capitale europene iau în serios calitatea aerului respirat de cetățeni și în același timp iau măsuri eficiente pentru diminuarea poluării.

E un fapt: emisiile de dioxid de carbon produse de autovehicule afectează grav calitatea aerului, provocând de la bloli de plămâni și până la decese. Capitalele europene care chiar își protejează locuitorii urmăresc în principal un lucru: reducerea drastică a numărului de mașini cu grad mare de poluare. Unele primării impun taxe mari, iar planul de măsuri este pe termen scurt, altele au ales taxe mai mici și o soluție graduală. În această perioadă (martie-aprilie) cu o scădere puternică a traficului auto odată cu măsurile luate de fiecare țară împotriva răspândirii CoVid-19, se poate vedea și mai clar rezultatul incredibil în îmbunătățirea calității aerului. Este însă o perioadă care se va încheia, iar revenirea la traficul intens trebuie controlată pentru a diminua cifrele cu tendință crescătoare.

Paris

Capitala Franței a interzis circulația în timpul zilei a automobilelor înmatriculate înainte de 1997. Celelalte vehicule, indiferent de țara de origine, pot circula prin oraș doar dacă afișează un timbru al cărui preț standard este de 3,5euro pe zi. Timbrele au diferite culori - pentru diferite zone -  iar circulația în aria respectivă se poate face doar cu tipul potrivit de timbru. Măsurile se înăspresc de la an la an, scopul fiind acela de a elimina de pe străzi mașinile care poluează excesiv. Cu o parte din banii obținuți din taxe, Primăria Paris subvenționează așa - numitele grădini urbane, oaze de verdeață în inima orașului, unde locuitorii metropolei pot crește fructe și legume proaspete. Cea mai mare grădină urbană din lume va fi inaugurată în acest an, în cartierul parizian Le Marais, e deja în lucru, iar suprafața ei va fi de 14.000 de metri pătrați!

 

Praga

Pe model parizian, timbrele de emisii au fost introduse în 2020 și în Praga. Cehii au optat pentru o creștere graduală a restricțiilor, astfel încât din 2024 vor mai putea circula numai automobilele care respectă cele mai noi standarde. Praga este un oraș foarte vizitat, cu peste 8 milioane de turiști anual, iar transportul în comun este foarte solicitat, având în vedere faptul că orașul este conceput pentru 1,3 milioane de locuitori. De aceea, procente importante din banii obținuți din taxe se vor duce către îmbunătățirea transportului public.

 

Madrid

În centrul orașului au voie să meargă numai cei cu automobile electrice, locuitorii din zonă, persoanele cu handicap, vehiculele de urgență și taxiurile cu gaz. Planul de măsuri graduale a intrat în vigoare în noiembrie 2018, iar de atunci s-a înregistrat o scădere record a emisiilor de dioxid de carbon, datorită scăderii traficului cu 32%.

Londra

Capitala Marii Britanii nu impune restricții de circulație, ci îi pune pe poluatori să plătească. În centru, taxa este echivalentul a 12,5 euro pe zi, iar dacă mașina nu îndeplinește standardele de mediu impuse de primărie, se adaugă alți 13,5 euro pe zi. Administraţia de Transport a Londrei afișează peste tot mesajul: „Am prefera să folosiţi vehicule care îndeplinesc noile standarde de emisii, decât să plătiţi o taxă zilnică”. Din banii proveniți din taxe, primăria desfășoară diverse proiecte antipoluare sau de informare a populației. Spre exemplu, prin oraș au fost amplasați 150 de senzori care măsoară calitatea aerului, iar o aplicație care colectează datele de la aceștia a fost pusă gratuit la dispoziția cetățenilor, indicându-le traseul cel mai puțin poluat spre birou sau către locul unde trebuie să ajungă.

 

Roma

Capitala Italiei este plină de “zone cu access restricționat”, în care pot circula numai cei cu permise speciale emise de primărie, riveranii sau angajații guvernamentali, ai universităților sau ai ambasadelor. Sunt foarte des emise interdicții de poluare, în special pentru cei cu automobile Diesel, atunci când nivelul particulelor din atmosferă depășește nivelul critic, nivel monitorizat permanent. Primăria Romei investește mulți bani în programele școlare pentru educarea celor mici în spiritul Ecologiei.

Stockholm

Dacă vrei să circuli pe inelul interior al orașului, trebuie să plătești factura la final de lună. Camerele de luat vederi iau numărul mașinii, totul se centralizează într-o bază de date, apoi sunt emise notele de plată. Camioanele au voie să circule în această zonă doar în primii 6 ani de la data înmatriculării. Primăria reinvestește o mare parte dintre acești bani în amenajarea parcurilor și spațiilor verzi. Stockholm a primit titlul de Capitală Verde Europeană în 2010 pentru cele procentul mare de 40% de parcuri şi spaţii verzi de care dispune și pentru faptul că este una dintre rarele metropole ce deţine un parc naţional în plin centrul orașului, Ekoparken, ce se întinde pe 27 de km pătraţi.

 

Budapesta

11 zone protejate și 15 zone restricționate există în Budapesta, fiecare cu reguli diferite pentru autovehiculele care poluează. Cel mai interesant și efcient mecanism este următorul: în cazul unei alerte de poluare sau smog, toate mașinile sub Euro 4 sunt interzise pe străzi! Proprietarii autovehiculelor au dreptul la transport public gratuit, în zilele respective.

Bruxelles

În unul din orașele cele mai aglomerate din Europa, sunt interzise toate mașinile sub standardul Euro 2. Fiind un oraș cu mulți oficiali europeni, sunt multe derogări pentru străini, dar chiar și asa, dacă mașina este înregistrată în străinătate, poți circula cu ea maxim 8 zile pe an. Permisul, în acest caz, costă 35 de euro pe zi. Mare parte dintre aceste taxe merg către amenajărilede spații verzi, capitala Belgiei fiind un oraș ecologic, cu 27 de metri pătrați de spațiu verde pe cap de locuitor.

Atena

În multe zone, mașinile sub standardul Euro 5 sunt interzise deja, iar primăria vrea să elimine total autovehiculele Diesel, până în 2025. În centrul Atenei pot intra o zi mașinile cu număr par, iar în ziua următoare, cele cu număr impar.

Berlin

Este considerat cel mai verde oraș al Germaniei, pe 44% din suprafața sa fiind râuri, căi navigabile, păduri și zone verzi. Automobilele Diesel care nu respectă cele mai noi standarde sunt interzise, excepție făcând rezidenții, curierii și câteva servicii. Nu pot fi cumpărate permise speciale și nu pot fi obținute derogări. Primăria a mărit taxele de parcare în oraș, astfel încât oamenii să fie tentați să folosească transportul public, unul foarte bine pus la punct în Berlin, ca și în multe alte capitale europene.