Life Style

Mașinile electrice mai căutate decât cele diesel

2
min
19/8/2021

Pentru a doua oară consecutiv, au fost înregistrate mai multe vehicule electrice vândute decât mașinile diesel în luna iulie, conform cifrelor industriei auto. Este a treia oară când vehiculele electrice cu baterii sunt in topul preferințelor în ultimii doi ani.

Deși afectată de pandemia Covid-19, industria auto raportează că doar în luna iulie a acestui an înmatriculările mașinilor electrice a depășit numărul celor diesel, în timp ce vânzările vehiculelor pe benzină continuă să domine piața, după cum scrie BBC news. Mașinile sunt înregistrate la vânzare, sau chiar de dealer-i înainte de a fi scoase la reprezentanță.

Există așadar tendința clară a oamenilor de a cumpăra mașini electrice, pe măsură ce statul ia măsuri să avanseze spre un viitor cu emisii reduse de carbon. În cazul UK, guvernul a anunțat planuri mari de a interzice vânzarea mașinilor noi diesel sau pe benzină până în 2030, automobilele hybrid putând fi comercializate până în 2035. Ceea ce înseamnă că majoritatea mașinilor în circulație în 2050 vor fi fie electrice, fie pe bază de hidrogen, sau cele care folosesc alți carburanți alternativi prietenoși cu mediul.

După cum relatează Asociația producătorilor si importatorilor auto din UK (SMMT), în luna iulie s-a înregistrat o creștere rapidă în vânzarea mașinilor "plug-in", 9% fiind exclusiv a vehiculelor cu baterie electrică, comparativ cu o cotă de piață de 7,1% pentru mașinile diesel.

Pe de altă parte, în SUA, unde transporturile au reprezentat aproape o treime din emisii în 2019, rezistența la schimbare, din partea consumatorilor, reprezintă o mare provocare din punct de vedere administrativ, având în vedere planul de la Casa Albă care propune ca vehiculele cu emisii zero să reprezinte jumătate din totalul automobilelor vândute în SUA până în 2030. Deși nu este în mod obligatoriu, inițiativa administrației americane are sprijinul marilor producători auto Ford, General Motors, Chrysler, iar presiunea asupra companiilor auto pentru a produce vehicule mai ecologice este cu atât mai mare cu cât președintele Biden a restabilit regulile privind emisiile de evacuare din epoca Obama.

Schimbarea se întâmplă atunci când consumatorii cumpără. Dacă în tări precum UK, vânzările de mașini electrice mențin tendințe de creștere, în SUA , exceptând marile zone metropolitane, vehiculele electrice încă nu sunt căutate. In 2020, SUA a reprezentat doar 2% din vânzările de vehicule electrice la nivel global, comparativ cu Europa, unde vânzările reprezintă 10%, după cum anunță BBC.

Cifre precum cele de mai sus ilustrează schimbări la nivel de comportament al consumatorului, dar și în industria auto. Înregistrări mai mari la mașini electrice, cu o marjă semnificativă chiar, sunt consecință directă a unei scăderi continue a cererii de motorină, combustibil care încă prezintă un mic avantaj deoarece dă impresia unei alegeri mai econome, iar producătorii continuă să fabrice mașini diesel. Cu toate acestea, guvernele lumii se îndreaptă spre interzicerea acestui tip de tehnologie, pe orice model nou, nemaiexistând nici stimulente să investească în asemenea producții și lăsând astfel tot mai mult loc generațiilor de mașini "verzi". În plus, pe măsură ce reglementările globale reduc emisiile din ţeava de eşapament, maşinile vechi vor fi din ce în ce mai puţin satisfăcătoare de condus.

Atât in SUA, cât și in Europa, experţii consideră că obiectivele ambițioase pentru 2030 sunt realizabile şi că este doar o chestiune de timp până când vehiculele tradiționale vor începe să fie eliminate treptat. Dan Neil, cronicar auto pentru Wall Street Journal, spune că tehnologia bateriilor se îmbunătăţeşte rapid, preţurile scad şi consumatorii vor vedea beneficiile. „Vehiculele electrice în curând vor fi mai ieftine de cumpărat şi mai ieftine de operat decât maşinile pe benzină”, afirmă acesta.