Stiri

Efect neașteptat al pandemiei în Portugalia: delfinii s-au întors în apele din preajma Lisabonei

2
min
8/9/2020

Absența navelor de croazieră, care emit de 86 de ori mai multe noxe decât toate mașinile din Portugalia, a îmbunătățit semnificativ calitatea apei râului Tajo.

Cei zece milioane de turiști pe care îi primește anual Lisabona pot avea un efect pozitiv din punct de vedere economic, dar pot genera și multă poluare. În timpul pandemiei de Covid, turismul a scăzut dramatic, iar odată cu el și poluarea, iar apele râului Tajo s-au limpezit. Locuitorii Lisabonei au avut astfel plăcuta surpriză de a întâlni multe exemplare de delfini în estuarul râului.

Explicația este că datorită scăderii poluării, specii de pești - care constituie hrana pentru delfini - s-au înmulțit considerabil.Anul acesta sunt mai multe sardine și macrou în ocean. Adică hrana pentru delfini”, explică Ines Clara. „Sunt și bibani atât de mari, încât cântăresc 50 de kilograme unul, sunt bibani de mare uriași. Și nu am văzut niciodată atât de multe sardine”, completează Bernardo Queiroz, ornitolog.

Absența navelor de croazieră a îmbunătățit semnificativ calitatea apei râului Tajo, dar și lipsa zgomotelor produse de acestea este benefică delfinilor, foarte sensibili la sunete. „Navele mari sunt foarte invazive. Delfinii sunt deranjați de ele și evită să înoate pe râu”, explică Ines Clara. În ciuda protestelor activiștilor pentru mediu, în 2017 a fost construit un terminal de nave de croazieră chiar în apropierea centrului vechi al Lisabonei, iar acest fapt a contribuit masiv la poluarea apelor. Mulți se tem că în viitorul apropiat se va relua turismul de masă, iar navele mari vor aduce aceleași daune mediului înconjurător.

Autoritățile din Lisabona au promis că până în 2022, vasele de croazieră aflate în port vor fi obligate să-și oprească motoarele pentru a reduce emisiile. „Fiecare navă de croazieră din Lisabona va trebui să fie conectată la rețeaua electrică pentru a reduce emisiile de oxizi de sulf și pentru a reduce poluarea asupra orașului”, susține Jose Sa Fernandes, consilier municipal în Lisabona.