Smart City

Designerii români au gândit o soluție care se pretează pentru birourile open-space

3
min
2/5/2022

Aşkia, un atelier de produse home & deco semnate de designeri români, a făcut în 2020 afaceri de 124.000 de lei şi profit de 62.000 de lei.

După un an 2020 care a presupus reorganizarea businessului, adică trecerea de la dezvoltarea şi vânzarea de produse home & deco la dezvoltarea de mobilier specializat pentru birouri, Dragoş Motica, acţionarul Aşkia, vrea să-şi consolideze piesele în piaţă, atât naţional, cât şi internaţional, scrie revista lunară de lifestyle de lux După Afaceri, ne informează Ziarul Financiar.

Businessul Aşkia a fost fondat în 2015, cu scopul de a dovedi că România poate fi locul de naştere al unor obiecte de serie de calitate, cu un parcurs coerent, de la prima schiţă până la produsul finit.

„Cred că ceea ce ne-a definit până acum şi ne va defini şi în viitor este simplitatea. Gândim şi dezvoltăm produse care sunt ancorate într-o realitate formală şi tehnologică, adică simplitatea este o necesitate şi un deziderat pentru noi. Echipa ARS (Aşkia Research Studio, prin echipa de R&D (research and development) se concentrează să găsească soluţii intuitive la nevoile din zona de mobilier office şi home & deco”, spune Dragoş Motica, directorul creativ din spatele Aşkia.

A acumulat cunoştinţe în domeniul designului de produs, trăind şi muncind în România, unde a observat că singura industrie în care încă se mai dezvoltă produse noi este cea a mobilei. A studiat designul de produs încă din timpul liceului, urmând o secţie de profil din cadrul unui liceu de arte, apoi universitatea cu acelaşi profil.

Proiectul Aşkia a luat naştere în 2015, iniţial sub numele Ubikubi. Patru ani mai târziu, la sfârşitul anului 2019, compania şi-a mărit acţionariatul, prin asocierea cu firma Arcade Doors, un producător român de soluţii tailor-made în amenajarea spaţiilor de birouri şi de mobilier fonoabsorbant. Schimbarea de acţionariat a adus şi schimbarea de brand, aşa apărând Aşkia, un nume derivat din cuvântul „aşchie”.

„Am vrut să transmitem mesajul că aşchia nu sare departe de trunchi, adică, deşi vom schimba puţin focusul, vom păstra ADN-ul care ne-a făcut cunoscuţi. Am fost şi sunt în continuare pasionat de acest domeniu (al mobilei), de aceea cred că experienţa acumulată cu Ubikubi se dovedeşte extrem de benefică în noul drum numit Aşkia şi sper că se va reflecta şi în volumul vânzărilor la care ne aşteptăm în viitor.”

Tot procesul de producţie are loc în fabrica firmei Arcade Doors din Mizil. Până în 2020, majoritatea pieselor Aşkia se vindeau în străinătate, cu precădere în Europa, în ţări ca Anglia, Franţa sau Germania, dar şi în Statele Unite ale Americii, Africa de Sud, China, Arabia Saudită ori Australia. Lansarea unui nou produs a făcut însă ca lucrurile să se schimbe, ne menționează Ziarul Financiar.

Produsele Aşkia consacrate de-a lungul timpului sunt în principal piesele de mobilier din lemn masiv, precum scaune sau mese, dar şi corpurile de iluminat. În timp, Aşkia şi-a definit câteva piese de rezistenţă, între care se distinge seria de cabine fonoabsorbante Kameleon, care a devenit, instant, din punctul de vedere al vânzărilor, produsul-vedetă al colecţiei Aşkia. Lampa Slash s-a detaşat şi ea, fiind astăzi cel mai cunoscut produs al brandului, însă, în viitor, Cabina Kameleon, un spaţiu modular de lucru, ar putea să surclaseze toate celelalte produse, crede Dragoş Motica. De altfel, Kameleon a făcut ca balanţa vânzărilor să încline mai mult către România, după ce, în trecut, exportul era calea celor mai multe piese Aşkia.

„Kameleon este un produs extrem de bine gândit, unic pe piaţa de profil, prin faptul că poate fi foarte uşor întreţinut şi reconfigurat post-achiziţie. Clientul poate să reconfigureze dimensiunea sau să-i schimbe «hainele» produsului, cumpărând doar piesele de care are nevoie. Ca la o maşină, dacă e să fac o analogie.”

Acest produs rezolvă problema întâlnirilor gălăgioase, mai ales în birourile de tip open-space. Este cameleonic şi poate fi adaptat vizual oricărui interior, poate fi configurat uşor, ca să răspundă nevoilor oricărui client, prin folosirea configuratorului online, este uşor de instalat şi de mutat.

În funcţie de produs, preţurile pleacă de la câteva zeci de euro, pentru un cuier Cereall Hook de exemplu, ajungând până la câteva zeci de mii de euro, pentru cea mai mare dintre cabinele fonoabsorbante, Kameleon K7.

Pentru produsele home & deco, principalii clienţi sunt persoanele fizice, care ajung în universul Aşkia la recomandarea arhitecţilor cu care designerii colaborează. Zona HoReCa de asemenea se numără printre clienţi, în vreme ce, pentru mobilierul de birou, ţinta sunt corporaţiile.