Stiri

Capitala a respirat două luni. Nivelul poluării crește din nou.

4
min
18/5/2020

Pandemia de coronavirus a fost o gură de aer pentru marile orașe. În Capitală, restricțiile impuse au redus traficul la valori pe care le mai vedeam în urmă cu două-trei decenii.

Zile la rând, marile bulevarde au fost goale. Toată agitația de pe străzi s-a mutat între patru pereți. Iar orașul a început să respire, la propriu. Asta arată din nou cum aglomerația de mașini otrăvește încet și sigur aerul pe care îl respirăm. Două luni de izolare obligatorie au schimbat calitatea aerului. Emisiile de dioxid de azot au scăzut la jumătate, arată primele concluzii ale unei analize cerute de Ministerul Mediului. Conform raportului, scăderea este rezultatul direct al reducerii traficului din Capitală, responsabil pentru peste 90% din emisiile de dioxid deazot din București.

Valorile au scăzut chiar din primele zile cu restricții. Pe 17 martie, la ora 11, la staţia de la Cercul Militar amplasată pe Calea Victoriei – una dintre cele mai aglomerate artere din Capitală - concentraţia de particule poluante PM10 era de 17,95 micrograme, apropiată de valorile înregistrate la Fundata, judeţul Braşov. „Bucureştenii respiră, astăzi, aer de munte! În ultima săptămână, concentraţiile tuturor poluanţilor monitorizaţi s-au situat mult sub valorile limită. În fiecare zi, au existat unele perioade de creştere a particulelor PM10 şi NO2, dimineaţa, orele 09.00-11.00, respectiv seara, orele 20.00-22.00, însă amplitudinea acestor creşteri a fost mult sub valorile obişnuite”, spunea atunci ministrul Costel Alexe. Prin comparație, pe 3 martie, la aceeași oră, cu un trafic intens, concentraţiile au înregistrat 130,64 micrograme.

De săptămâna trecută, orașul a început să se „miște”. Nerăbdarea oamenilor de a ieși din case s-a văzut chiar mai devreme de expirarea restricțiilor odată cu ridicarea stării de urgență. La semafoare, de la o zi la alta, cozile de mașini s-au tot mărit. Iar în marile intersecții s-au reinstalat ambuteiajele. Valorile minime record de poluare au pierdut teren în fața aglomerației care seamănă tot mai mult cu ceea ce trăiam în urmă cu două luni.

Duminică, în centrul Capitalei, valoarea NO2 era de 34.91µg/m³, conform plaformei calitateaer.ro. Luni, în prima zi lucrătoare fără restricții de trafic în interirorul localităților, cifrele aproape că s-au dublat - 62.34µg/m³. Și așa, în doar câteva ore, de la calificativul „Excelent”, aerul bucureștenilor a devenit „Bun”. „Valorile de trafic de azi dimineață au fost cu 20% mai mari față de cea mai aglomerată zi a săptămânii trecute, și anume joi.” a spus edilul Capitalei, Gabriela Firea. Chiar dacă municipalitatea a scos în trafic tot parcul auto – redus cu 40% pe durata stării de urgență - pentru ca oamenii să poată respecta distanțarea socială și în stații și în mijloacele de transport în comun, se pare că bucureștenii au preferat tot mașinile personale. O confirmă și statisticilede pe platforma WAZE. Dacă ieri au fost aproximativ 4200 de utilizatori activi, azi în trafic au fost peste 8400.

Primăria încearcă să țină în frâu poluarea prin înlocuirea treptată a parcului auto care asigură transportul în comun. “Avem autobuze noi, euro 6, vin și autobuzele hibrid. În fiecare lună vor ajunge la București câte 20 de autobuze hibrid, până la cifra de 120. Ne dorim să ajungă cât mai rapid și troleibuzele noi pentru că am încheiat licitația, am semnat contractul.” spus Gabriela Firea. Marea problemă rămâne însă aglomerația. Oamenii nu ar renunţa pentru nimic în lume la maşini. În București circulă zilnic enorm de multe mașini foarte vechi, fără restricții. În ultimul an, s-au înmatriculat 350.000 de maşini vechi, faţă de 150.000 noi. De altfel, întreaga țară este un cimitir al mașinilor vechi. Vârsta medie a parcului auto național este de 15,4 ani, față de media Uniunii Europene de 11 ani.