Stiri

Aproape un sfert din mașinile din România au norma de poluare non-euro sau cel mult euro 2

3
min
7/5/2021

În ciuda programului Rabla, românii preferă mașini second-hand, pe motorină.

În ciuda eforturilor guvernamentale de a sprijini achiziția de autoturisme noi prin intermediul programului Rabla, românii preferă mașinile second-hand, foarte probabil pentru prețurile mai mici. De asemenea, sunt preferate mașinile pe motorină în continuare, cele electrice fiind încă departe de a constitui un segment cât de cât consistent în totalul înmatriculărilor din țara noastră. În primul trimestru, din totalul celor circa 7,4 milioane de mașini înmatriculate în România, aproape un sfert (peste 22%) erau autoturisme clasificate după norma de poluare din categoria non-euro, euro 1 sau cel mult euro 2, arată o analiză Hotnews.

Iată mai jos cum arată parcul de autoturisme la finalul primului trimestru, după norma de poluare:

Programele guvernamentale nu și-au atins eficiența scontată: ponderea autoturismelor noi la totalul de autoturisme înmatriculate a scăzut în ultimii doi ani de la aproape un sfert la doar 17%.

Dacă ne uităm la autoturismele înmatriculate la suta de mii de locuitori pe fiecare județ în parte, Capitala este pe primul loc, cele mai puține mașini fiind înmatriculate în Sălaj, Botoșani, Vaslui și Teleorman, județe din categoria celor cu un PIB/capita printre cele mai scăzute.

La înmatriculările din anul 2020, Capitala rămâne pe primul loc, pe ultimele locuri fiind Sălaj, Botoșani, Mehedinți și Bistrița-Năsăud.

  • În total înmatriculări noi de autoturisme, ponderea cea mai mare (64,0 %) a fost înregistrată de autoturismele care folosesc drept combustibil motorină, iar în funcţie de  masa proprie, 45,3% au fost autoturisme cu masa de 1500 Kg ṣi peste.
  • În regiunea Bucureşti-Ilfov au fost înregistrate cele mai multe înmatriculări noi de vehicule rutiere în 2020, respectiv 20,9% din totalul înmatriculărilor noi de vehicule rutiere.
  • În ceea ce priveṣte ponderea vehiculelor noi în total înmatriculări noi de vehicule pentru transportul pasagerilor la nivelul fiecărei regiuni, cea mai însemnată pondere, de 62,7% a fost înregistrată în regiunea Bucureṣti-Ilfov, în regiunea Nord-Vest înregistrându-se cea mai scăzută pondere, de 11,6%. Referitor la     vehiculele noi pentru transportul mărfurilor, cea mai însemnată pondere, de 64,4%, a fost înregistrată în regiunea Bucureṣti-Ilfov, în regiunea Nord-Est     înregistrându-se cea mai scăzută pondere, de 20,6%.
  • În martie 2021, înmatriculările de autoturisme noi în Uniunea Europeană au crescut cu 87,3%, pornind însă de la o bază foarte scăzută- cauzată de restricțiile stricte COVID-19 introduse pe majoritatea piețelor.
  • 1.062.446 mașini noi au fost vândute în UE în luna martie, potrivit statisticii europene, comparativ cu 567.253 în aceeași lună din 2020. Italia a înregistrat cea mai mare creștere (+ 497,2%), urmată de Franța (+ 191,7%) și Spania (+ 128,0%). De asemenea, piața germană a înregistrat câștiguri puternice, vânzările crescând cu     35,9% în martie.
  • În primul trimestru al anului 2021, cererea UE de mașini noi a crescut cu 3,2%, ajungând la 2,6 milioane de unități înregistrate în total. În ciuda scăderilor puternice din primele două luni ale anului (-24,0% în ianuarie și -19,3% în februarie), rezultatele din martie au reușit să compenseze tendința negativă din primele două luni.

Foto: Știrile de Cluj