Stiri

2021 - Anul European al căilor ferate. UE promovează mobilitatea durabilă

4
min
2/6/2020

Măsura face parte din Pactul Verde European, al cărui obiectiv este ca emisiile generate de transporturi să fie reduse cu 90% până în 2050

UE face primii pași pentru atingerea obiectivului de neutralitate climatică până în 2050. Parlamentul European urmează să adopte în scurt timp propunerea ca anul viitor să fie desemnat "Anul European al căilor ferate". Prin acest proiect, transportul feroviar va fi promovat ca mod atractiv și durabil de a circula în întreaga Europă, fiind considerat ecologic și eficient din punct de vedere energetic, dar și singurul mod de transport care și-a redus aproape în permanență emisiile de CO2, începând din 1990, în pofida creșterii volumelor de transport. Planurile oficialilor de la Bruxelles sunt ca o parte substanțială a celor 75 de procente din transportul intracomunitar de marfă, efectuat în prezent pe cale rutieră, să fie preluată de transportul feroviar și de transportul pe căile navigabile interioare.

Începând din 2014, Uniunea Europeană a alocat peste 35 de miliarde EUR pentru dezvoltarea transportului feroviar. Investițiile anuale constante au făcut ca transportul pe calea ferată să aducă mai multe avantaje în ceea ce privește protecția mediului înconjurător:

- este în mare parte electrificat și emite mult mai puțin CO2 decât o călătorie echivalentă pe cale rutieră sau aeriană

- începând din 1990, și-a redus în mod constant emisiile de CO2, în ciuda creșterii volumelor de transport (în 2016, transportul feroviar reprezenta numai 0,5% din emisiile de CO2 ale tuturor modurilor de transport)

- reprezintă numai 2% din consumul total de energie în UE

- și-a redus consumul de energie în perioada 1990-2016 și utilizează din ce în ce mai mult sursele de energie regenerabile

Mărirea ponderii călătorilor și a mărfurilor care circulă pe calea ferată va contribui, de asemenea, la reducerea nu doar a congestionării traficului, ci și a emisiilor periculoase pentru sănătatea umană, în particular a poluării aerului. 

Transportul de pasageri în Uniunea Europeană între anii 2011 – 2016 (conf raportului de monitorizare a evoluției pieței feroviare 2019):

Autoturisme 81,3% 

Autobuze & autocare 9,3 % 

Transportul feroviar 7,6 % 

Tramvai & metrou 1,8 % 

Transportul de mărfuri în Uniunea Europeană între anii 2011 - 2016

Transportul rutier 76,4%

Transportul feroviar 17,4 % 

Căi navigabile interioare 6,2 % 

În ceea ce privește România, țara noastră ar putea să profite de noua strategie privind dezvoltarea transportului feroviar la nivel european și să poată accesa fonduri importante pentru modernizarea căilor ferate. Banii europeni ar putea fi folosiți pentru creșterea vitezei de circulație a trenurilor pe anumite rute, în special pe coridoarele pan-europene, creșterea confortului în timpul călătoriilor cu trenul și chiar reducerea întârzierilor, precum și pentru modernizarea unor gări. 

Rețeaua de căi ferate din România are o lungime totală de 20.077 km de linii, fiind a şaptea rețea ca mărime din Uniunea Europeană, cu 905 staţii. Reţeaua feroviară a CFR permite viteze de circulaţie de maximum 160 km/h. În România nu există linii de mare viteză. Pe lângă argumentele privind reducerea poluăriila nivelul Europei, care au stat la baza propunerii ca 2021 să fie “Anul european al căilor ferate“, anul viitor marchează mai multe aniversări importante pentru transportul feroviar: cea de a 175-a aniversare a primei legături feroviare dintre două capitale ale UE (Paris-Bruxelles); 40 ani de la inaugurarea TGV - trenurile de mare viteză din Franța, care circulă cu viteze de 300 km/h și cea de a 20-a aniversare a primului pachet feroviar la nivelui Uniunii Europene.